در پی مطرح شدن طرحی مبنی بر اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید حداقل به تایید ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برسند و تایید مطرح شدن این طرح از سوی شورای نگهبان و همچنین تاکید سخنگوی این شورا بر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان احزاب به اظهار نظر در مورد تغییرات جدید قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداختند. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پیشنهاد تایید کاندیدای ریاست جمهوری را توسط ۱۰۰ نفر از نمایندگان غیر کارشناسانه دانست و گفت:‌ طرح چنین پیشنهادی از سوی سخنگوی شورای نگهبان می‌تواند برداشت‌های سیاسی در پی داشته باشد، بنابراین هر پیشنهادی باید به صورت طرح یا لایحه در مجلس مورد بررسی جامع قرار گیرد.ابوالحسنی با بیان اینکه نمی‌‌توان بدون مطالعه قبلی و بر اساس نظر افراد نسبت به انتخاب و تایید کاندیدای ریاست جمهوری اقدام کرد، اظهار کرد: بدون کار کارشناسی هر گونه قانون و مقررات نسنجیده پیامدهای منفی خود را دارد، متاسفانه راجع به قانون انتخابات مطالعه منظم و جهت دار و منطبق با شرایط کشور خود نداریم و بدون مبنای علمی‌با نگرش‌های سیاسی برخورد می‌کنیم که باعث ناکارآمد شدن قانون انتخابات می‌شود.

همچنین، دراین رابطه سخنگوی حزب کارگزاران با بیان این که تایید کاندیدا توسط نمایندگان یک دوره مجلس امکان رقابت را برای اقلیت از بین می‌برد، گفت: اگر ۱۰۰نفر، نماینده ادوار مجلس باشند معقولانه است، اما اگر مربوط به یک دوره خاص باشند امکان رقابت را برای اقلیت از بین خواهد برد.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری باید جناح‌های مختلف کاندیدا داشته باشند و ما از اینکه تعیین رجل سیاسی قانونمند و به دور از سلایق گوناگون باشد به طوری‌که منجر به چرخش قدرت در دست گروه‌های خاص نشود، استقبال می‌کنیم.در همین حال دبیر امور شهرستان‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: باید افرادی بیش از ۱۰۰ نماینده در این رابطه اظهار نظر کنند و علاوه بر نمایندگان مجلس باید از رجال سیاسی و لیدرهای احزاب شناخته شده نیز نظر سنجی شود.

رئوفیان افزود: ممکن است فردی از طرف حزب من به‌عنوان کاندیدا معرفی نشود، ولی حزب من او را به عنوان فردی شایسته صلاحیتش را تایید کند.

وی در ادامه گفت: این کاتالیزور موجب می‌شود افرادی ثبت نام کنند که هم از نظر نمایندگان مردم و هم احزاب و فعالان سیاسی مورد تایید باشند.

رئوفیان خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته افرادی ثبت نام کرده بودند که در جامعه از وجهه مثبتی برخوردار نبودند و در جامعه به سخره گرفته می‌شوند.دبیر امور شهرستان‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: این ثبت نام‌ها بیشتر شبیه به جوک ثبت نام ریاست جمهوری و مزاح انتخاباتی بود تا ثبت نامی‌جدی برای کسب کرسی خطیر و جایگاه استراتژیک ریاست جمهوری است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی‌مهندسان گفت: با توجه به اینکه شورای نگهبان در تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری به بهترین نحو عمل کرده، ولی نظارت نمایندگان مجلس در رابطه با کاندیداهای ریاست جمهوری به آشفتگی‌های زمان ثبت نام کمک می‌کندو باعث می‌شود کسانی که توانایی و شایستگی لازم را برای پست مهم ریاست جمهوری دارند، کاندیدا شوند.

میریان تصریح کرد: معتقدم نظارت ۱۰۰ نفر نمایندگان زیاد است و اگر یک، چهارم نمایندگان نظارت داشته باشند و به‌صورت قانون تصویب شود تاثیر گذار خواهد بود.