آدم‌های غیرکلنگی در ساختمان کلنگی!

ساختمان شماره ۲ «خانه سینما» با سخنان محمدرضا جعفری‌جلوه، سیدرضا میرکریمی و سیدمحمد بهشتی گشایش یافت.

به گزارش فارس، شب گذشته دومین ساختمان «خانه سینما» در خیابان وصال شیرازی و با حضور محمدرضا جعفری‌ (معاون امور سینمایی)، رضا میرکریمی(مدیرعامل خانه سینما) و جمعی از اعضای صنوف خانه سینما با قراردادن آیینه و قرآن در این مکان گشایش یافت.

بنا براین گزارش، در این مراسم کامران ملکی که اجرای این برنامه را به عهده داشت، عنوان کرد که آینه مراسم را «لیلا حاتمی» از ارثیه پدرش مرحوم «علی حاتمی» به «خانه سینما» اهدا کرده است.

مدیرعامل خانه سینما با بیان این مطلب که خانه شماره دو سینمای ایران، با حمایت معاونت سینمایی بنا شد، گفت: این مکان مخروبه‌ای بیش نبود، فعالیت‌های بسیاری شد که مورد بازسازی قرار گرفت. دکتر مختاری این طرح را هدایت کرد تا در حد بضاعت «خانه سینما» و سرمایه‌ای که داشتیم، آن‌طور که در شان سینما است، حداقل امکانات سخت‌افزاری را برای آن فراهم کنیم.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان آنکه خانه شماره دو سینما به همت مدیرعامل و هیات مدیره و محبت شهردار تهران فراهم شده است، گفت: خانه سینما برای همه، محل استیفای حق و دفاع از حقوق صنفی (فردی و جمعی است) و هم خانه‌ای است برای ادای تکلیف، فضای صنفی و در برگیرنده سینماگران برای فراهم کردن ادای تکلیف جمعی برای اعتلای فرهنگ این مردم. ابن مسوول سینمایی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما تدوین قانون ملی سینما است، قانون ملی سینما یعنی تبدیل شدن به قانونی الزام آور برای همه دستگاه‌ها و آنچه که باید در عرصه سترگ سینما انجام بدهند. «سیدمحمد بهشتی» مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و مدیر سابق سازمان میراث فرهنگی که در این مراسم حضور داشت نیز، با بیان این نکته که امشب، شبی به یادماندنی است که پس از آن رویدادهای بسیاری را شاهد خواهیم بود، افزود: یکی از درس‌هایی که من در طول فعالیت در میراث فرهنگی گرفتم، تفسیر تازه کلنگ و ساختمان کلنگی است. در جامعه شهری کنونی این اصطلاح بسیار مشخصی است و کاملا می‌توان با دست ساختمان‌های کلنگی را نشان داد. این واژه برای بعضی خبری بد است و برای بعضی خبری خوب و به شکل ملموس سرنوشت ساز است. عمر این تفسیر هم زیاد نیست، چون یک پدیده معاصر است اما از درس‌های دیگری که از این مدرسه آموختم، این بود که تنها ساختمان کلنگی نداریم بلکه آدم‌های کلنگی نیز داریم.

وی در ادامه افزود: البته آدم‌های کلنگی تقسیمات زیادی دارند، بعضی‌ها کلنگ در دست‌شان است و بعضی‌ها کلنگ در ذهنشان. متاسفانه تعداد کسانی که کلنگی هستند زیاد هستند، چون اگر بخواهد اتفاق خوبی بیفتد، شرطش آن است که آدمش کلنگی نباشد. یکی از شانس‌هایی که خانه سینما آورد، این بود که «رضا میرکریمی» آدم کلنگی نبود. بهشتی در این مراسم گفت: از طرفی نیز باید به اهالی خانه سینما تبریک گفت که به آدمی که کلنگی نیست، این فرصت را دادند که دوره‌ای نیز سرپرستی کند. این نشان داد که اهالی سینما هم آدم‌های کلنگی نبودند. در این دوره غیرکلنگی که طی شد، چنین محصولاتی نیز باید وجود می‌داشت و از این جهت باید به اهالی سینما تبریک گفت.

وی اظهار امیدواری کرد که با افتتاح خانه شماره دو سینمای ایران، شاهد ارتقای کیفی سینما باشیم و افزود: امیدوارم این خانه باعث شود که در عرصه صنوف مختلف سینما، شاهد حرکت ارتقایی باشیم، همان‌طور که در خانه سینمای شماره یک، شاهد حرکت در پهنه سینما هستیم. امیدواریم اینجا همیشه زنده و چراغش روشن باشد و شاهد رویدادهایی باشیم که اثرات آنها در سینما به وجود می‌آید. بهشتی گفت: به اهالی سینما توصیه می‌کنم که کلیدی را که به آنها دادم، فراموش نکنند و آدم‌های غیرکلنگی را انتخاب کنند تا باز هم شاهد خبرهایی از این دست باشیم.