سینما در بهار 87 جدی‌ترین گزینه برای فیلمسازانی بود که با آثار اولیه خود حضوری موفق در سینمای ایران داشتند و در انتظار برای فعالیت مجدد کمتر جذب رسانه‌های دیگر شدند.

ابوالحسن داودی بهمن ماه گذشته فیلمبرداری دهمین فیلم خود را با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری در تهران آغاز کرد. فیلم «زادبوم» که پیش از این «لاک‌پشت‌ها» نام داشت، با دو سال وقفه پس از «تقاطع» کلید خورد و فیلمنامه آن با الهام از پژوهشی علمی که نشان می‌دهد لاک‌پشت‌های جزایر ایران پس از 30 سال مهاجرت دوباره به زادگاهشان بازمی‌گردند، نوشته شده است.
اصغر فرهادی سال گذشته با نگارش طرح اولیه دو فیلم «شب» و «هر شب تنهایی»، فیلمنامه «دایره زنگی» و فیلمنامه مشترک «کنعان» از پرکاران جشنواره بیست و ششم فجر بود. فرهادی بهمن سال گذشته پیش تولید جدیدترین فیلمش را با نام «درباره الی» در سکوت خبری آغاز کرد. او پیشتر این فیلمنامه را با نام موقت «مجهول‌الهویه» نوشته و پروانه ساخت آن را دریافت کرده بود. «درباره الی» چهارمین فیلم این فیلمساز است که با حضور محمدمهدی عسگرپور به عنوان مشاور پروژه اردیبهشت در شمال ایران کلید خورد و روایت زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال می‌روند و گم شدن یکی از میان آنها شرایط و موقعیت همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سومین همکاری فرهادی و ترانه علیدوستی پس از «شهر زیبا» و «چهارشنبه سوری» در این فیلم رقم خورده به علاوه حضور جمعی از بازیگران حرفه‌ای و چند نویسنده و کارگردان در مقام بازیگر.
تهمینه میلانی سال گذشته را با آماده کردن فیلم «تسویه حساب» و موفق نشدن در دریافت پروانه نمایش این فیلم پی گرفت. این نویسنده، کارگردان و معمار همچنین به عنوان داور در جشنواره پروین اعتصامی حضور یافت و بالاخره بهمن سال گذشته بدون آنکه برنامه اکران «تسویه حساب» مشخص شود، فیلم جدیدش را با نام «سوپراستار» کلید زد که در نوع خود کاری خاص است.
منیژه حکمت سال گذشته دومین فیلمش را پس از «زندان زنان» کلید زد. «سه زن» هر چند آماده نمایش شد ولی در جشنواره فجر به نمایش نیامد و قرار بود اکران نوروزی سینماها باشد که این وعده محقق نشد. حکمت همچنین تهیه‌کنندگی فیلم «باد گاهی می‌وزد» فیما امامی را بر عهده گرفت که هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. فیلم «سه زن» هر چند در جشنواره‌هایی چون بروکسل، ادینبورگ و بخش پانوراما جشنواره برلین حضور پیدا کرده یا می‌کند، بالاخره پروانه نمایش عمومی خود را اوایل هفته آینده دریافت خواهد کرد و از عید فطر در گروه سینمایی عصر جدید اکران می‌شود. این فیلم روایتگر قصه سه نسل از زنان جامعه است که یکدیگر را گم کرده‌اند و در جست‌وجو برای یافتن پیوندهای گمشده یکدیگر را بازمی‌یابند. نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، رضا کیانیان و ... از بازیگران این فیلم هستند.
حمید نعمت‌ا... بالاخره موفق شد در سال 87 طلسم فیلمسازی پس از «بوتیک» را بشکند و «بی‌پولی» را کلید بزند. پروانه ساخت این فیلم شهریور 86 صادر شد و قرار بود پاییز گذشته تولید شود که به تعویق افتاد. فیلمنامه را نعمت‌ا... به طور مشترک با هادی مقدم‌دوست نوشته‌ که تکرار همکاری مشترک آنها در «بوتیک» و داستان زوجی جوان است که پس از ازدواج در آستانه بچه‌دار شدن با مشکل بی‌پولی روبه‌رو می‌شوند.
مازیار میری سال گذشته در جشنواره فجر حضور نداشت و جدیدترین فیلمش را پس از «پاداش سکوت» در لبنان کلید زد. «کتاب قانون» با حضور پرویز پرستویی و یک بازیگر زن معروف لبنانی ساخته شد و هم‌اکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد. میری این پروژه را در سکوت خبری ساخت و به نظر می‌آید این زمینه چینی‌ها برای حاشیه‌ساز نشدن حضور بازیگر زن فیلم باشد.
سعید سهیلی که سال گذشته بدون حضور در جشنواره فجر، فیلم «چهارانگشتی» را روانه اکران سینماها کرد، بالاخره موفق شد پروانه ساخت فیلمنامه جنجالی خود را بگیرد. فیلم «چارچنگولی» آبان سال گذشته به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سهیلی، پروانه ساخت گرفت تا در سال جدید با ترکیبی خاص از بازیگران کلید بخورد. این فیلم کمدی با حضور جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم در نقش دو برادر دو قلو با عقاید و افکار مختلف در نیمه اردیبهشت کلید خورد و همزمان با فیلمبرداری در حال تدوین هم هست.


ابوالحسن داودی


اصغر فرهادی


تهمینه میلانی


منیژه حکمت


حمید نعمت‌ا...


مازیار میری


سعید سهیلی