رقابت سنگین است

صحنه‌ای از فیلم دعوت ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا

اعلام آمادگی زودهنگام فیلم‌های سینمایی برای اکران عید فطر در گروه‌های پنج‌گانه سینمایی نشان می‌دهد جایگاه مستعد این مقطع برای تضمین نسبی استقبال مخاطب از سوی سینماگران مورد توجه قرار گرفته است.

به نظر می‌آید طالع اکران عید فطر در سال ۸۷ خوب‌تر از خوب پیش‌بینی شده که از ماه‌های آغازین سال بسیاری از فیلم‌ها برای اکران در این مقطع زمانی ابراز علاقه و اعلام حضور کرده‌اند. مقطعی که می‌تواند تا حدی رونق گیشه و فروش فیلم‌ها را حداقل روی کاغذ تضمین کرده و بقیه کار را به مایه‌های مستعد موجود در فیلم و ارزش‌ها و جذابیت‌های بالقوه آن واگذار کند.

توجه به این مقطع زمانی کار را به جایی رسانده که فیلمی مانند «احضارشدگان» ساخته آرش معیریان که در جشنواره بیست و ششم فجر به نمایش درآمد، زمان اکران احتمالی خود را با تکیه بر این مقطع زمانی به عنوان اکران دوم عید فطر در گروه سینمایی آزادی اعلام کرده که نوعی نقطه‌گذاری و تأسی بر رونق فروش فیلم‌ها در اکران عید فطر است.

«آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی در بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و نامزدی دریافت سیمرغ بلورین در یازده رشته و دریافت چهار سیمرغ از این جشنواره و همچنین کسب جایزه خرس نقره‌ای از جشنواره فیلم برلین برای رضا ناجی بازیگر فیلم را در پرونده دارد که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران اتفاق افتاده است. «دعوت» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا پس از مجموعه «حلقه سبز» است که سال گذشته بلافاصله تولیدش آغاز شد و بدون آنکه در جشنواره فجر بیست و ششم شرکت کند و به انتظار فجر بیست و هفتم بماند، برای اکران عید فطر گروه سینمایی آفریقا در نظر گرفته شده است.

این فیلم جنجالی که در سکوت خبری ساخته شد به دلیل موقعیتی تا حدی تضعیف شده که این فیلمساز با مجموعه تلویزیونی‌اش پیدا کرد، می‌تواند برای مخاطب کنجکاوی برانگیز باشد به‌خصوص با توجه به موضوع خاص آن که سقط جنین را در چند خانواده و خط داستانی موازی دنبال می‌کند. گروه بازیگران چهره این فیلم مانند محمدرضا فروتن، مهناز افشار، مریلا زارعی، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی و گوهر خیراندیش که برای اولین‌بار است در فیلمی از حاتمی‌کیا حضور پیدا می کنند نیز از عوامل جذابیت فیلم هستند.

«سه زن» ساخته منیژه حکمت هر چند سال گذشته آماده شد. قرار است پس از دریافت پروانه نمایش در این هفته از عید فطر در گروه سینمایی عصر جدید اکران شود.

یک خطی فیلم می‌گوید، داستان مردی است که در زندگی با همسرش دچار سوء تفاهم می‌شود ولی داستان اصلی فیلم حول محور توطئه و فساد پشت پرده قدرت است.