سخنگوی دولت: ظرف شش ماه نباید خانه خالی داشته باشیم
هر کس بیش از یک خانه دارد یا بفروشد یا اجاره دهد.

در راستای اجرای طرح دولت برای ساماندهی بخش مسکن
ضرب‌الاجل ۶ ماهه دولت برای تعیین تکلیف خانه‌های خالی
زهرا واعظ - سخنگوی دولت در تشریح بخشی از برنامه دولت برای کنترل قیمت مسکن به مصوبه دولت در خصوص خانه‌های خالی اشاره کرد که بر اساس آن اشخاصی که صاحب حداقل 2 خانه خالی هستند، موظف شدند ظرف مدت 6 ماه از تاریخی که اعلام خواهد شد یکی از خانه‌های خالی خود را اجاره دهند یا برای فروش بگذارند یا خانواده خود را در آن اسکان دهند.
غلامحسین الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین اقدامات دولت در زمینه ساماندهی مسائل مربوط به مسکن افزود: بر اساس تصمیم کارگروه مسکن، دولت که بر اساس ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی گرفته شده ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ شده نباید خانه خالی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تصمیمات دیگری نیز در زمینه مسائل مربوط به مسکن از جمله وضعیت اجاره مسکن از سوی دولت اتخاذ شده است، گفت: پس از نهایی شدن این تصمیمات آنها را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
وی در این نشست همچنین از مکلف شدن تمامی دستگاه‌ها و موسسات دولتی برای به فروش گذاشتن املاک ومستغلات در اختیار خود، خبر داد.
الهام در ادامه سخنان خود با تشریح بخش‌هایی از قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن که به منظور روان‌سازی و بهبود وضعیت در این عرصه، توسط کارگروه مسکن دولت تنظیم و از سوی رییس جمهور ابلاغ شده است، گفت: این قانون پس از انتشار در روزنامه رسمی، تا مدت مقتضی لازم‌الاجرا خواهد بود. سخنگوی دولت در تشریح این قانون با اشاره به برخی از مواد آن اظهار کرد: بر اساس ماده «15» قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن، اراضی بایر با کاربرد مسکونی، در محدوده شهر‌هایی که دولت تعیین می‌کند، سالانه مشمول مالیات 12درصدی مبنی بر ماخذ ارزش مالی ملک می‌شوند.
وی افزود: بر اساس این قانون، مالکین موظفند تا آخر اردیبهشت هر سال، گزارش زمین‌های بایر مسکونی خود را به دفتر مالیاتی حوزه مربوطه ارائه کنند و شهرداری‌ها نیز مکلف می‌شوند تا ظرف شش ماه، زمین‌های بایر موجود در حوزه خود را شناسایی و به دفتر مالیاتی مزبور ارائه کنند.
الهام ادامه داد: همچنین، براساس ماده «16» این مصوبه، به تولید مسکن برای گروه‌های کم درآمد و تولید مسکن در بافت‌های فرسوده، از حیث عوارض ساخت و عوارض مربوط به تراکم، 50 درصد تخفیف تعلق می‌گیرد و نیم دیگر را نیز می‌توان به صورت اقساط و بدون کارمزد پرداخت کرد.
سخنگوی دولت افزود: طبق مصوبه مذکور، دولت نسبت به تامین و تولید مصالح مورد نیاز بخش مسکن مبنی بر فن‌آوری‌های نوین و استانداردها اقدام و در صورت نیاز برای واردات این اقلام مجوز صادر می‌کند.
آدرس داده‌ام
سخنگوی دولت در بخشی از این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید: شما از کاهش قیمت مسکن تا ۳۰درصد در برخی استان‌ها خبر داده بودید که در مطبوعات در باره محل آن جنجال بسیاری ایجاد شد؛ این مناطق دقیقا در کجای کشور بوده و طرح‌های دولت در این زمینه قیمت مسکن در تهران را چقدر کاهش داده است؟
سخنگوی دولت پاسخ داد: برخی نشریات آدرس این مناطق را داده اند. اگر ملاحظه کنید در برخی از نشریات منتقد دولت هم آدرس داده شده و کد و مشخصات کاهش این قیمت را در گزارشات متعدد مطرح کرده اند.
وی افزود: البته من گفتم کاهش قیمت مسکن تا ۳۰درصد که واقعیت هم دارد و در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها محقق شده است. الهام یادآور شد: این روند با پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های دولت باید استمرار پیدا کند.
ما هم با این رویکرد این موضوع را دنبال می‌کنیم. وضعیت مسکن با این سیاست‌ها به ثبات خواهد رسید و کاهش بیشتری نیز خواهیم داشت.
خبرنگاری ازسخنگوی دولت خواست تا آدرس این مناطق را که به برخی نشریات اعلام شده برای آگاهی عمومی در این جلسه هم اعلام کند که وی گفت: شما هم اگر به این پدیده کمک کنید بهتر است تا در مقابل آن بایستید! وی اصرار خبرنگار برای ذکر مصادیقی از این کاهش قیمت و مناطق آن را بی‌پاسخ گذاشت.
برنامه خاصی دارید؟
الهام در پاسخ به خبرنگاری که به اظهارات رییس‌جمهور در خصوص توطئه ربودن وی در عراق اشاره کرد و گفت: چرا نمی‌خواهید در این باره توضیحی بدهید و آیا این توطئه بنا بر گفته یک سایت خبری از جانب آمریکا بوده یا خیر، گفت: پس انتظار داشتید از چه ناحیه‌ای باشد؟ موضوع مشخص است از کجا بوده، چرا عجله دارید الان همه موارد گفته شود.
وی تاکید کرد: صبر و حوصله کنید.
خبرنگار از الهام پرسید مگر اتفاق خاصی قرار است بیفتد که وی پاسخ داد: آیا شما برنامه خاصی دارید؟!


احمدی‌نژاد طرح تحول اقتصادی را تشریح می‌کند
سخنگوی دولت از برنامه رییس‌جمهور برای توضیح پیرامون اصلاحات ساختاری اقتصادی در روز دوشنبه به‌صورت مستقیم از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گفته الهام، رییس‌جمهور در جریان این ارتباط مستقیم و رودررو با مردم گفت‌و‌گو کرده و طرح تحولات ساختاری دولت در عرصه اقتصاد کشور را تشریح خواهد کرد.
خبرنگار دنیای اقتصاد از سخنگوی دولت سوال کرد که ‌جوهره اصلی طرح تحول اقتصادی به گمان بسیاری از صاحبنظران اقتصادی، ساماندهی یارانه‌‌های انرژی و به تبع آن نقدی کردن یارانه‌ها است. آیا می‌توان حذف بنزین یارانه سهمیه‌بندی خودروهای لوکس و پرمصرف را گام اول این ساماندهی تلقی کرد؟ سخنگوی دولت درپاسخ گفت:‌موضوعی که رییس‌جمهور درباره آن صحبت خواهد کرد، درخصوص اصلاحات ساختاری اقتصاد است که شامل بخش‌‌های مختلف خواهد شد؛ اما بحث بنزین و تصمیمات راجع به سهمیه‌بندی، برنامه جاری و عادی است؛ در حالی‌که بحث اصلاحات ساختاری بحث عمیق مبنایی است و نباید آنها را برهم منطبق کرد و این دو حوزه کاملا مستقل هستند. وی درباره نشست اخیر دولت بابرخی نمایندگان مجلس درخصوص مسائل اقتصادی و تحولات ساختاری تصریح کرد: مسائل مربوط به اصلاحات ساختاری اقتصادی مسائلی است که نمایندگان مجلس نیز باید در جریان برنامه‌های دولت قرار بگیرند و با طرح نظرات خود به تبادل نظر با قوه مجریه بپردازند و همانطور که ذکر شد رییس‌جمهور نیز در این خصوص روز دوشنبه در گفت‌و‌گویی رودررو توضیحاتی را به مردم ارائه خواهند کرد.