هیات دولت به منظور تسریع در رفع مشکلات آزاد راه تهران - شمال مقرر کرد، کارگروهی به ریاست «محمد رحمتی» وزیر راه و ترابری با اختیارات ویژه در دولت تشکیل شود.

هیات دولت به منظور تسریع در رفع مشکلات احداث آزادراه تهران - شمال و با هدف تقویت نظارت بر اجرای پروژه‌های ملی و شتاب بخشی در احداث راه‌های مواصلاتی ضروری برای سهولت در حمل و نقل شهروندان، به منظور اعمال اختیارات هیات وزیران در این خصوص تصویب کرد کارگروهی به ریاست وزیر راه و ترابری با اختیارات ویژه در دولت تشکیل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد رییس جمهور، کارگروهی متشکل از محمد رحمتی وزیر راه و ترابری، محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی، محمد رضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی، غلامحسین الهام وزیر دادگستری، فاطمه واعظ جوادی رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیر عامل شرکت آزادراه تهران- شمال، برای اعمال اختیارات دولت در خصوص این آزادراه تشکیل داد.

بر اساس این مصوبه، مسوولیت کارگروه فوق با وزیر راه و ترابری است و تصمیم‌گیری در خصوص امور اجرایی مربوط به تمامی اعضای این کارگروه به عنوان نمایندگان ویژه رییس جمهور تفویض می‌شود.

بر اساس این مصوبه، هیات وزیران، تصویب و اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به آزادراه تهران-شمال را به وزیران عضو کارگروه مذکور تفویض کرد.

همچنین تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران کارگروه (حسب مورد) در حکم تصمیمات رییس جمهور و هیات وزیران بوده و با رعایت آیین‌نامه داخلی هیات دولت قابل صدور است.

این مصوبه در تاریخ ۲۵ خرداد ماه جاری از سوی «پرویز داودی»، معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

عملیات اجرایی آزاد راه تهران- شمال که از آن به عنوان بزرگترین طرح راه‌سازی ایران نام برده شده، به طور رسمی از ۱۹ آذر ماه ۱۳۷۵ همزمان در دو قطعه کن و سولقان در تهران و مرزن‌آباد آغاز شده است .

پیش بینی اتمام پروژه در آغاز عملیات (آذر ماه سال ۱۳۷۵) حدود هفت سال (۱۳۸۳) بوده است.

رحمتی وزیر راه نیز در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره اعلام کرد: قطعه یک آزاد راه تهران _ شمال توسط شرکت چینی، فاینانس شده و چینی‌ها در آن بخش مشغول به کار هستند. به گفته وی، تعهد شرکت چینی، تحویل ۳ ساله این قطعه از آزادراه است که برای وزارت راه نیز این قطعه اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا حدود ۶۰کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌سازد. قطعه چهارم نیز توسط پیمانکاران داخلی در دست احداث است.

وزیر راه همچنین اعلام کرد که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به قطعات یک و چهار آزادراه تهران_شمال تا پایان سال به اتمام می‌رسد، در قطعه دوم این آزادراه نیز چینی‌ها برنده مناقصه شدند و باید فاینانس لازم را تامین کنند. قطعه سوم نیز در دست مذاکره است.