سخنگوی دولت با انتقاد از برخی اقدامات مجلس هفتم گفت: رویکرد امیدبخش دولت نهم در همان اولین گام‌ها با مخالفت مجلس هفتم روبه‌رو شد.

به گزارش ایرنا، غلامحسین الهام عصر جمعه در شهر قم اظهار کرد: حیطه قانونگذاری را باید در قانون روشن کرد؛ چون اگر این مسائل تبیین نشود، یک هم‌عرضی تناقض‌آمیز میان مجلس و دولت ایجاد می‌شود و این امر مشکلات مدیریتی به وجود می‌آورد. وی که در نهمین همایش دفتر پژوهش‌های فرهنگی با عنوان بررسی مطالبات مقام معظم رهبری از مجلس هفتم و چشم‌انداز مجلس هشتم سخن می‌گفت، با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداری در کشور خاطرنشان کرد: در قالب این اصلاح ساختاری، اگر شان قانونگذاری وجود دارد، دولت نباید وارد آن شود و اگر چنین شانی نیست، مجلس نباید به آن وارد شود.

وی در بررسی عملکرد مجالس بعد از انقلاب اسلامی‌گفت: چالشی‌ترین مسائل را در مجلس ششم داشتیم که ساختارسازی برای عبور از نظام انجام شد و بحث دوپارچه کردن نظام و انحلال بخش اسلامی‌نظام در این مجلس مطرح شد. الهام اظهار کرد: مجلس ششم عبور از نظام اسلامی‌را به‌طور دقیق ساماندهی و تئوریزه می‌کرد و اگر دیوار شورای نگهبان نبود، تلاش‌های آنان به نتیجه می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: چالش سنگینی بین شورای نگهبان و مجلس ششم وجود داشت که به خواست خدا از این فضای سنگین عبور کردیم و به مجلس اصولگرا و انقلابی هفتم رسیدیم.

الهام با بیان اینکه دولت نهم با مجلس هفتم تعامل خوبی داشت، گفت: رای عدم اعتماد به چهار وزیر در ابتدای کار دولت، حق مجلس است، ولی چنین موضع‌گیری‌ای در همه دوره‌های مجلس بی‌سابقه بود.وی افزود: رای عدم اعتماد به چند وزیر پیشنهادی در حوزه وزارت نفت نیز سابقه نداشته است. همچنین در مدت دو و نیم سال، دو وزیر استیضاح شدند و وزیران کشور و بازرگانی نیز تا مرحله استیضاح رفتند. وی خاطرنشان کرد: دولت نهم در زمینه نظارت بر کار کابینه در تعاملی حساس، وقت‌گیر و شکننده‌ با مجلس هفتم قرار داشت.سخنگوی دولت افزود: در حوزه قانونگذاری نیز همین مشکلات را داشتیم و دولت با رویکرد امیدبخش برای توجه به جوانان و کمک به محرومان شروع به کار کرد؛ ولی در اولین گام لایحه صندوق مهر رضا در مجلس تصویب نشد.

وی به لوایح بودجه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به چشم‌انداز ۲۰ ساله برسیم، نیازمند بودجه هستیم و این چشم‌انداز چهار برنامه دارد و هر برنامه پنج بودجه می‌خواهد. اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در بودجه نیز باید علمی‌باشد و کارشناسی عمیق در مورد آنها انجام شود.الهام تصریح کرد: در حالی که بودجه را خود مجلس تغییر داده بود، می‌گفتند بودجه تورم‌زا است؛ اما به نظر ما مجلس تغییرات بودجه را باید با هماهنگی دولت انجام دهد و مبنای مشترکی بین دولت و مجلس تعریف شود.وی برخی موضع‌گیری‌های مجلس هفتم را متاثر از جریانات سیاسی دانست و گفت: مجلس هفتم با اینکه اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، نتوانست آن گونه که شایسته و بایسته است با دولت تعامل سازنده داشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: در این مجلس ذهنیت‌هایی شکل گرفت که همواره در پی مچ‌گیری از دولت بودند. الهام اجرایی نشدن چند مصوبه مجلس و انتشار آن در رسانه‌ها و تصویب نکردن بودجه پیشنهادی یک ‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلاری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی را از موارد بارز مچ‌گیری مجلس برشمرد.

وی افزود: متاسفانه در این دوره رسانه‌ها هم با دولت همراه نبودند و این همکاری نکردن موجب سلب توفیقات دولت در اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف شد.

الهام درباره ابلاغ مصوبات مجلس نیز اظهار کرد: این مصوبات در زمان خود به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود و اگر در این‌باره اشکال از روزنامه رسمی ‌است، نباید آن‌را به دولت ارتباط دهیم.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های زیادی همچون انحلال شوراها در جهت کوچک کردن دولت، وقت دولت و مجلس را گرفت که بایستی با نگرش جدید وارد فضای مثبت و تعامل شویم. وی افزود: انتظار داریم نظارت مجلس با تعامل همراه باشد.