سرپرست موقت وزارت کشور از ادغام برخی معاونت‌های این وزارتخانه و تشکیل دو معاونت جدید «پشتیبانی اقتصادی و برنامه‌ریزی» و «روابط عمومی و امور بین‌الملل» در وزارت کشور خبر داد و اعلام کرد:حوزه امور زنان نیز احتمالا به معاونت ارتقا خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی‌هاشمی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: وزارت کشور از آنجا که یک وزارتخانه فرادستگاهی و مرتبط با تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است، باید ارتباط بیشتری با رسانه‌ها داشته و اطلاع‌رسانی مطلوب‌تری نسبت به انجام کارهایش داشته باشد. وی افزود: یکی از بحث‌هایی که اخیرا در وزارت کشور مطرح شده است، انجام تغییرات ساختاری دراین وزارتخانه است که ما برخی تغییرات را انجام داده‌ایم و برخی دیگر را به مرور زمان انجام خواهیم داد و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت کشور افزود: قرار بر این شده تا حوزه امور زنان که زیرنظر معاونت اجتماعی فعالیت می‌کرد، زیرنظر حوزه ریاست قرار گیرد یا به سطح معاونت ارتقا یابد. وی از ارتباط مستقیم روابط عمومی و امور بین‌الملل به عنوان یکی از معاونت‌های زیرنظر وزیر کشور خبر داد و گفت: معاونت اقتصادی با معاونت پشتیبانی و معاونت بین‌المللی با روابط عمومی ادغام خواهد شد و بر این اساس دو معاونت جدید «پشتیبانی اقتصادی و برنامه‌ریزی» و «روابط عمومی و امور بین‌الملل» تشکیل می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه معاونت پشتیبانی و برنامه‌ریزی در استان‌ها نیز ادغام و به یک معاونت مستقل تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: بخش مکانیزه کردن استانداری‌ها و تجهیز آن به سامانه سازمان‌های مردم نهاد از امروز کار خود را رسما آغاز خواهد کرد که این سازمان ارتباط NGO‌ها به استانداری‌ها و وزارت کشور را دنبال می‌کند. وی با اشاره به راه‌اندازی بانک جامع شوراها در آینده‌ای نزدیک، افزود: این طرح در راستای ایجاد دولت الکترونیک به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. سرپرست وزارت کشور بهره‌برداری از اطلس اجتماعی کشور را نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام وزارت کشور یاد کرد و از ارائه آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

هاشمی از استانداران به عنوان مجریان از طرح‌های یاد شده در استان‌ها نام برد و یادآور شد که انجام انتخابات الکترونیکی برای اولین بار در کشور یکی دیگر از اقدامات اخیر وزارت کشور بود. وی گفت: امسال ۳۲ فعالیت بزرگ و عمده را در سطح دستگاه‌های اجرایی به صورت رایانه‌ای انجام خواهیم داد که کاهش عمده‌ای را در تقاضای سفر ایجاد خواهد کرد.

پایان اعتبار کوپن‌های بنزین

رییس ستاد تبصره ۱۳ همچنین با اشاره به بحث سهمیه‌بندی بنزین، گفت: قرار است سهمیه سه ماه دوم سال تا اواخر هفته اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه در سه ماه دوم سال‌جاری دیگر کوپن بنزین ارائه نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: به نهادهایی که سهمیه مازاد بنزین به صورت کوپن می‌گرفتند، بعد از این کارت سوخت ارائه خواهد شد و کوپن‌های موجود تا پایان تیرماه اعتبار خواهد داشت.

سرپرست وزارت کشور در مورد اتمام بودجه واردات بنزین و مشکلات مربوط به آن گفت: در اینکه بودجه بنزین کم است، هیچ شکی نیست و این بودجه پاسخگوی سهمیه‌های فعلی نیست. دو راهکار در این مورد وجود دارد؛ اول کاهش سهمیه و دوم افزایش بودجه واردات بنزین که این موضوع به صورت بینابینی انجام می‌شود. وی افزود: ما فعلا روی اصلاح سهمیه‌ها کار می‌کنیم و ممکن است در بخشی از سهمیه‌ها اصلاحاتی انجام شود و مذاکراتی را در این مورد با مجلس خواهیم داشت. هاشمی با بیان اینکه نرخ بنزین و سوخت وارداتی به شدت افزایش یافته است، گفت: به خاطر انجام سهمیه‌بندی، الان ما تجربه خوبی داریم و می‌دانیم چه سهمیه‌ای برای کدام بخش مناسب است و فکر می‌کنیم بتوانیم سهمیه‌ها را مدیریت کنیم.

انتقال پایتخت، همچنان در دستور کار

سرپرست وزارت کشور در مورد طرح انتقال پایتخت نیز گفت: یکی از موضوعاتی که از قدیم در دستور کار بوده و هیچ وقت از دستور کار خارج نشده و فقط کمرنگ شده، موضوع انتقال پایتخت است. در دولت نهم هم این موضوع مجددا مطرح شده و پیش‌بینی‌هایی هم صورت گرفته است.

هاشمی گفت: در موضوع مسکن و اشتغال و برای از بین بردن محدودیت‌های تهران، انتقال پایتخت به عنوان یک گزینه مورد بررسی و تجدید نظر کلی قرار دارد و کارگروهی در این موضوع مشغول بررسی است که امیدواریم به نتایج خوبی هم برسیم. ممکن است بخشی از پایتخت منتقل شود، یا کل آن؛ خروج شرکت‌ها از تهران هم در همین راستا بود و ممکن است طرح‌های مشابهی نیز ارائه شود.

بر طبل انتخابات نکوبید

خبرنگاری از ‌هاشمی در مورد برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه متبوعش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی سوال کرد که وی گفت: برنامه ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به تصویب نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییر پروانه مافی، فرماندار شمیرانات و ارتباط تغییرات انجام شده با انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اولا خواهش می‌کنم طبل انتخابات ریاست‌جمهوری را زودهنگام به صدا در نیاورید، چون به ضرر کشور است و مسائل مختلفی تحت‌شعاع قرار می‌گیرد که صحیح نیست.

هاشمی افزود: جابه‌جایی یک اصل است؛ خانم مافی از مدیران خوب و کارآمد مجموعه بودند و مدتی قرار بود که این جابه‌جایی انجام شود و از کارهای معوقه بود. موضوع تغییر ایشان تصویب شد و ابلاغ هم شد، اما در مورد جانشین ایشان هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و در آخرین صحبت قرار شد که فعلا فرمانداری شمیرانات با سرپرستی اداره شود تا بعدا فرماندار آن تعیین شود.

پورمحمدی تاخیر داشت

سرپرست وزارت کشور با تجلیل از عملکرد پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی یکی از موفق‌ترین وزرای دولت بودند؛ ایشان کارهای ارزشمندی انجام دادند و من هم کارهایشان را پیگیری می‌کنم و هم‌اکنون نیز با ایشان در بسیاری از کارها مشورت می‌شود. از نظرات ایشان استفاده می‌شود وایشان با دولت تعامل و همکاری دارند؛ ما به عنوان یکی از سرمایه‌های دولت به ایشان احترام می‌گذاریم. خبرنگاری از ‌هاشمی سوالی کرد: اگر قرار است شما کارهای پورمحمدی را انجام دهید؛ چرا ایشان عوض شد که وی گفت: همین را می‌گویم که ایشان هم به بخشی از جابه‌جایی‌ها معتقد بودند، اما تصمیمات ایشان دچار آفت تاخیر شده بود. وی همچنین گفت: این را از من یادگاری داشته باشید که آفت تصمیم سه چیز است: تاخیر، ‌تردید و تغییر.

استرداد گروه‌تروریستی ریگی

هاشمی همچنین در مورد زمان و مکان استرداد گروه‌تروریستی عبدالمالک ریگی به ایران گفت: نمایندگانی را در این مورد مشخص کردیم و هماهنگی‌ها با طرف پاکستانی انجام شده که امیدواریم استرداد اعضای این گروه در هفته جاری انجام شود. به گفته وی، برادر عبدالمالک ریگی هم جزو این گروه ۹ نفره است.