رژیم صهیونیستی به حدی تنزل کرده است که حتی قادر به تحمل اولین واکنش‌های ایران نیز نیست و پاسخ کشورمان به تجاوز احتمالی این رژیم محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارد. سردار مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره احتمال حمله آمریکا یا رژیم صهیونیستی به ایران با بیان این مطلب گفت: هرگونه تجاوز و حمله به ایران اقدامی احمقانه است و پاسخی دردناک برای متجاوز خواهد داشت. واکنش ایران به چنین شرایطی، پشیمانی جدی برای دشمن در بر دارد.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح ایران در قبال هر سطح از تجاوز، آماده پاسخگویی مناسب هستند، اما معتقدم که رژیم صهیونیستی به حدی تنزل کرده است که نشان داد قدرت مقابله با حزب‌ا... را هم نداشت و قادر به تحمل اولین واکنش‌های ایران نیز نیست، چراکه پاسخ ما محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارد.

سردار نجار افزود: حکومت بوش نیز اگر چه از استانداردهای عاقلانه در رفتار بین‌المللی برخوردار نیست، اما به دلیل سازوکارهای تصمیم‌گیری، شرایط بین‌المللی و به ویژه منطقه‌ای و بهانه‌ای مشروع و توجیه کردن جنگ افروزی، در تنگنا است و امکان اتخاذ هر تصمیمی را ندارد. در عین حال، فرصت بوش برای هرگونه ماجراجویی با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی در آمریکا کاهش یافته و توان تحمل بازتاب‌های چنین اقدامی را ندارد. بوش ممکن است، آغازگر جنگ باشد، اما پایان‌دهنده آن نیست. به همین دلیل نوع رفتار احتمالی حکومت بوش تا حدودی برای ما روشن است و برای هر احتمال، سناریوی مناسب را تدارک کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی از چنین شرایطی استقبال نمی‌کند و اهداف مشروع خود را عاقلانه و مقتدرانه دنبال می‌کند، ولی آماده پاسخگویی نیز هست. وزیر دفاع درباره پیمان امنیتی عراق و آمریکا و تاثیر آن بر امنیت ملی ایران نیز گفت: امنیت ملی ایران بر توانمندی‌های بومی، روحیه و انگیزه‌های اسلامی استوار است. ایران یک قدرت منطقه‌ای است و رویدادهای منطقه‌ای را زیرنظر دارد.

نجار یادآور شد: انعقاد چنین قراردادی به طور کامل برخلاف ادعای اولیه آمریکا در مورد آزادسازی عراق است. به نظر می‌رسد، این نوع قراردادها عزت و استقلال ملت عراق را لگد مال خواهد کرد. ایران این نوع پیمان‌ها را مغایر منافع ملی کشورها و عزت اسلامی ملل منطقه می‌داند و مطمئن است آحاد ملت عراق، علمای مسلمان و دولتمردان عراق اجازه نخواهند داد که حضور نیروهای آمریکایی در منطقه دائمی شده و مشروعیت یابد.

وزیر دفاع همچنین طرح موضوعات موشکی در گزارش اخیر البرادعی را بدون دلیل و واهی خواند و افزود: صلح‌آمیز بودن و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بارها از طریق مجامع بین‌المللی و همین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام و اثبات شده است و بیان برخی اتهامات بی اساس به کشورمان فقط باعث بی‌اعتباری نهادهای بین‌المللی می‌شود. از این رو، ایران نیز نکات لازم را به آژانس گوشزد خواهد کرد.

در همین حال یوشکا فیشر وزیر اسبق امور خارجه آلمان در مقاله‌ای با اشاره به این که به دلیل سیاست‌های نابخردانه آمریکا در خاور نزدیک، خطر جنگی جدید قوت می‌گیرد: اسرائیل ممکن است وادار شود که هزینه سیاست‌های دولت بوش را بپردازد و خود وارد عمل شود.

این مقاله در روزنامه لبنانی دیلی استار چاپ شده است.

به گفته فیشر دشمنان آمریکا متحد شده‌اند و ایران که به ادعای بوش عضو محور شرارت بود، در منطقه فرمانروایی می‌کند. فیشر اشاره می‌کند که تهران مستقلا و بدون فرصت‌هایی که آمریکا در اختیارش گذاشته، نمی‌توانست حداقل در این فرصت کم، به چنین مواضع محکمی دست یابد. وی تاکید می‌کند که مقابله صریح ایران و اسرائیل به جنگی علنی به خاطر حاکمیت بر منطقه مبدل می‌شود. در نتیجه اتحادهایی میان ایران، سوریه، حزب‌ا...، حماس و شیعیان عراقی که از سوی آمریکا نیز حمایت می‌شوند و از سوی دیگر میان اسرائیل، عربستان سعودی، کشورهای عربی که اکثر قریب به اتفاق مردم آنها را سنی‌ها تشکیل می‌دهند، به وجود خواهد آمد. وزیر اسبق امور خارجه آلمان یادآوری می‌کند که بوش در اوایل ماه مه در اسرائیل به مناسبت شصتمین سالگرد ایجاد دولت یهودی به جای صحبت کردن از مسائل مناقشه اسرائیل- فلسطین به مساله ایران پرداخت.