نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ با اشاره به اعلام مواضع مقامات ایران به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی‌درباره عملکرد آژانس تاکید کرد: ایران همزمان با ادامه همکاری‌های خود با آژانس، نحوه فعالیت‌های این نهاد را به دقت زیر نظر دارد.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره گزارش البرادعی تصریح کرد: این گزارش نکته‌ای مهم دارد و آن اینکه در دو پاراگراف آن ناخرسندی مدیرکل از دخالت برخی کشورها در فعالیت‌های دبیرخانه آژانس مبنی بر ممانعت از ارائه مدارک مطالعات ادعایی به ایران ابراز شده است. به گفته وی، کشورهای غربی از تحویل مدارک مطالعات ادعایی به ایران جلوگیری کرده و صرفا با نشان دادن آنها به ایران موافقت کرده بودند که این امر مشکلاتی را در فرآیند مذاکرات ایران و آژانس ایجاد کرد.

سلطانیه همچنین نسبت به عدم انعکاس کامل همکاری‌های فعال و بسیار زیاد ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در گزارش اخیر البرادعی انتقاد کرد و گفت: طرف ایرانی در مذاکرات ماه‌های اخیر در تهران با ادله مستند و قابل قبول ساختگی بودن اسناد کامپیوتری ارائه شده از سوی آمریکا را رد کرد، اما مستندات پاسخ ایران به طور کامل در گزارش انعکاس نیافت.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ با اشاره به جلسه توجیهی معاون مدیر کل آژانس در روز پنجشنبه برای توضیح ابعاد گزارش البرادعی گفت: با توجه به ناخرسندی ایران از اظهارات اولی هاینونن معاون البرادعی در تشریح گزارش در دو جلسه اخیر توجیهی وی، برای اولین بار روز پنجشنبه بعد از این جلسه، جلسه دیگری توسط هیات ایران در محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌با حضور نمایندگان کشورهای عضو آژانس تشکیل شد.

وی اعلام کرد: در این جلسه ۲ ساعته توضیحات مورد نظر ایران که در گزارش انعکاس نیافته بود، به اطلاع کشورهای عضو آژانس رسید و پاسخ‌های مستند ایران به سوالات ارائه شد.

سلطانیه گفت: در این جلسه ثابت کردیم که نه تنها ادعاهای آمریکا درباره ایران بی پایه و اساس است، بلکه فعالیت‌های ایران در چارچوبی کاملا صلح‌آمیز در حال انجام است.

وی ابتکار ایران در برگزاری این جلسه را بیانگر تلاش برای طرح انتقادات نسبت به گزارش‌های آژانس و تشریح حقایق و واقعیات عنوان کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نکته قابل توجه این نشست را حضور کلیه کشورهای عضو شورای حکام اعم از کشورهای غربی و جنبش عدم تعهد در آن خواند و گفت: در پی این جلسه حدود ۲۰ نماینده از کشورهای غربی و اعضای جنبش عدم تعهد با قدردانی از هیات ایرانی برای برگزاری این جلسه اعلام کردند که با توضیحات طرف ایرانی در جریان بسیاری از جزئیات از حقایق فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در گزارش منعکس نشده بود قرار گرفته‌اند و ابعاد جدیدی از موضوع برایشان روشن شده است.

سلطانیه همچنین از نهایی شدن بیانیه گروه جنبش عدم تعهد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ خبر داد و گفت: بعد از جلسات هاینونن و ایران در روز پنجشنبه گروه جنبش عدم تعهد تشکیل جلسه داد و پیش‌نویس بیانیه خود را در حمایت از حقوق و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای ارائه در جلسه آتی شورای حکام نهایی کرد.

به گفته وی، این بیانیه توسط سفیر کوبا به عنوان رییس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در جلسه شورای حکام که از ۱۳ خرداد آغاز خواهد شد، قرائت می‌شود.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ درباره جلسه دوره‌ای شورای حکام نیز توضیح داد که این جلسه از سری جلسات فصلی و عادی شورای حکام است و موضوعات مختلفی همچون برنامه بودجه آژانس و چشم‌انداز ۲۰۲۰ آژانس در آن طرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران نیز یکی از موارد در دستور این جلسه است، اعلام کرد که علاوه بر بیانیه جنبش عدم تعهد، جمهوری اسلامی‌ ایران نیز در بیانیه‌ای به بیان دیدگاه‌های خود درباره گزارش البرادعی و مواضع هسته‌ای تهران خواهد پرداخت.

سلطانیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش سطح همکاری‌های ایران با آژانس در صورت ادامه روند عدم انعکاس مناسب حقایق در گزارش‌های البرادعی گفت: ترجیح می‌دهم در حال حاضر در این باره اظهارنظر نکنم، اما همان‌طور که مقامات ‌ایران به ویژه در مجلس اعلام کرده‌اند ما همان‌گونه که همکاری‌های‌مان را با آژانس ادامه می‌دهیم، نحوه فعالیت‌های این نهاد را به دقت زیر نظر داریم.