ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم رسمیت یافت

پیشی گرفتن معنادار ابوترابی‌فرد بر باهنر در نیابت رییس

هادی چاوشی

در فضایی کاملا بدون رقابت، علی لاریجانی با ۲۳۲رای از مجموع ۲۶۳نماینده حاضر در دومین جلسه علنی مجلس هشتم، به عنوان رییس موقت این مجلس انتخاب شد. لاریجانی که پیش‌تر از سوی فراکسیون اصولگرایان به عنوان تنها کاندیدای ریاست مجلس انتخاب شده بود، با جلب نظر فراکسیون اقلیت، توانست رایی قاطع به دست آورد تا نشان دهد به عنوان یک سیاستمدار از تمام ظرفیت‌های خود برای نمایش اقتدار استفاده خواهد کرد. انتخابات هیات رییسه موقت مجلس هشتم البته یک اتفاق هم داشت؛ عقب راندن محمدرضا باهنر در نایب‌رییسی مجلس که با تاثیرگذاری فراکسیون اقلیت رخ داد، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین حادثه روز گذشته مجلس بود؛ چرا که برخلاف مجلس هفتم، این بار محمدحسن ابوترابی‌فرد با اختلاف حدود ۶۰رای، بالاتر از باهنر ایستاد و نایب‌رییس اول شد. باهنر نیز با رای موافق تنها ۶۰درصد نمایندگان، به عنوان نایب رییس دوم به هیات رییسه موقت مجلس هشتم راه یافت.

جز این، تمام فرآیند انتخاب هیات رییسه، روندی قابل پیش‌بینی داشت و همان افرادی راهی هیات رییسه مجلس هشتم شدند که پیش‌تر در فراکسیون اصولگرایان برای این کار کاندیدا شده بودند. جالب اینکه در هیچ یک از پست‌ها، رقابتی میان افراد برقرار نشد، چرا که برای تصدی هر صندلی، تنها یک کاندیدا وجود داشت. بدین ترتیب، علی لاریجانی نماینده مردم قم که با ۲۳۲ رای از مجموع ۲۶۳ رای اخذ شده به عنوان رییس موقت مجلس انتخاب شد؛ در این رای‌گیری ۲۷ رای سفید، ۳ رای باطله و یک رای ممتنع نیز وجود داشت. همچنین در رای‌گیری به عمل آمده برای تعیین نواب رییس موقت، از مجموع ۲۶۴ رای، ابوترابی‌فرد با ۲۲۳ رای به عنوان نایب رییس اول و باهنر با ۱۶۷ رای به عنوان نایب رییس دوم موقت انتخاب شدند.

در جلسه دیروز که به وسیله هیات رییسه سنی اداره می‌شد، پس از انتخاب نواب رییس مجلس، با رای گیری منتخبان مجلس هشتم، شش منشی و سه کارپرداز هیات رییسه موقت مجلس هم انتخاب شدند. برای انتخاب شش منشی هیات رییسه موقت مجلس هشتم، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده منتخب مردم تبریز، موسی قربانی نماینده منتخب مردم قائنات، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده منتخب مردم همدان، حسن غفوری فرد نماینده منتخب مردم تهران، جهانبخش محبی‌نیا نماینده منتخب مردم میاندوآب و حسین‌نژاد فلاح نماینده منتخب مردم ساوجبلاغ کاندیدا شدند و در نهایت غفوری‌فرد با ۲۰۶ رای، حاجی‌بابایی با ۱۷۹ رای،میرتاج‌الدینی با ۱۷۴ رای، محبی‌نیا با ۱۶۵رای، قربانی با ۱۶۱رای و نژادفلاح با ۱۵۰ رای توانستند به ترتیب منشی‌های اول تا ششم هیات رییسه موقت مجلس شوند.

همچنین محمد آشوری با ۲۰۳ رای، احمد ناطق نوری با ۱۹۴ رای و احمد مهدوی ابهری با ۱۶۷ رای به عنوان کارپردازان این هیات رییسه انتخاب شدند. هیات رییسه بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیات رییسه دائم، مراسم تحلیف را به جای آوردند. پس از آن، هیات رییسه سنی مجلس هشتم، اداره جلسه را به هیات رییسه موقت سپردند و لاریجانی به صندلی بزرگ ریاست مجلس تکیه زد. لاریجانی پس از ایراد نخستین نطق خود در مقام ریاست مجلس هشتم، با اعلام برنامه آینده این مجلس از تشکیل جلسات شعب ۱۵گانه برای تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان خبر داد.

وی گفت: پس از اختتام این جلسه، جلسات شعب تشکیل خواهد شد تا اعضای هیات رییسه شعب انتخاب شوند. لاریجانی با اشاره به لزوم تسریع در کار شعب اعلام کرد که شعب بعدازظهر روز چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا زمان صلاحدید نمایندگان جلسه خواهند داشت.

وی اضافه کرد: اگر امروز هر یک از شعب بتوانند حدود ۱۵ پرونده را به سرانجام برسانند، کارشان تقریبا سبک خواهد شد؛ در غیر این صورت تقاضا می‌کنیم پنج‌شنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ جلسات شعب برگزار شود و در صورت ادامه کار، فعالیت شعب صبح روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

رییس موقت مجلس هشتم تصریح کرد: شعب دو کار مهم دیگر نیز دارند که یکی انتخاب نماینده هر شعبه در کمیسیون تحقیق و دیگری انتخاب نماینده شعب در کمیسیون آیین‌نامه و عضو علی‌البدل است. وی اعلام کرد که جلسه علنی مجلس برای بررسی اعتبارنامه ها ساعت ۱۴ بعد از ظهر روز شنبه برگزار خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: همچنین یکشنبه صبح ساعت ۸ تا ۱۲ نیز جلسه علنی خواهیم داشت و بعد از ظهر یکشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ اگر شعب کارشان مانده باشد، تقاضا می‌کنیم جلساتی داشته باشند و به کار ادامه دهند تا دوشنبه ساعت ۸ تا ۱۲ نیز جلسه علنی داشته باشیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دوشنبه آخرین جلسه مجلس در هفته آینده است تا همکاران برای مراسم ارتحال امام بتوانند سفرهایی به حوزه‌های انتخابیه خود داشته باشند. وی جلسه علنی بعدی مجلس را ۱۱ خرداد ماه و ساعت ۱۴ بعد از ظهر اعلام کرد و گفت: دستور این جلسه رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان منتخب خواهد بود.

بیعت فراکسیون اقلیت با لاریجانی

یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت: فراکسیون اقلیت به ریاست لاریجانی رای داد.

محمدرضا خباز، نماینده کاشمر در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سخنان لاریجانی در جمع اصولگرایان مبنی‌بر اینکه گروه‌های سیاسی و از جمله اقلیت را به رسمیت می‌شناسد، در فراکسیون اقلیت به این نتیجه رسیدیم که به ایشان برای ریاست‌مجلس هشتم رای بدهیم. خباز خاطرنشان کرد: علیخانی، نریمان و انصاری، منتخبان مردم بوئین‌زهرا، بابل و زنجان اعضای هیات سه نفره‌ای بودند که روز گذشته به نمایندگی از فراکسیون اقلیت به دیدار لاریجانی رفته و با وی اعلام بیعت کردند. وی درباره آرای رییس مجلس اظهار کرد: مسلم است که رییس مجلس هر چه آرای بالاتری داشته باشد، در مجامع سیاسی و بین‌المللی از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ لذا فراکسیون اقلیت تصمیم گرفت به ایشان رای دهد.

از خباز درباره رای فراکسیون اقلیت به ابوترابی فرد نیز سوال شد که پاسخ داد: این مورد در فراکسیون هماهنگی نشده بود، اما آرای ایشان معنادار بود و رای فراکسیون به ایشان یک تصمیم نانوشته بود.