شب‌های تهران با صدای «کریس دی‌برگ»

دنیای اقتصاد- هشت ماه پیش وقتی زمزمه‌های سفر کریس‌دی برگ، خواننده دو رگه ایرلندی آرژانتینی به ایران دهان به دهان بین علاقه‌مندان به موسیقی می‌چرخید، بسیاری تصور نمی‌کردند که این شنیده‌ها به حقیقت بپیوندد، اما دیروز خواننده پرآوازه امروز و فوق ستاره راک دهه ۸۰ و ۹۰ جهان رو در روی خبرنگاران ایرانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن قرار گرفت و به برق فلاش عکاسان ایرانی لبخند زد.

علاوه‌بر کریس دی‌برگ، نینف امیر خاص تنظیم‌کننده قطعه موسیقی مشترک گروه آریان و کریس دی‌برگ، اندی کیم نماینده شرکت ال جی که حمایت مالی این برنامه را بر عهده دارد، محسن رجب‌پور مدیر برنامه‌های گروه آریان و مدیر موسسه ترانه شرقی و کنی تامسون مدیر برنامه‌های کریس دی برگ نیز حضور داشتند. کریس دی برگ در شصتمین سال زندگی خود به ایران آمده است و اگر چه دیگر آن فوق ستاره موسیقی راک نیست، اما می‌توان گفت که کریس دی برگ بلند آوازه‌ترین خواننده‌ای در کلاس جهانی است که در ۳۰ سال اخیر به ایران سفر کرده است.

اگر چه حضور کریس دی برگ در ایران می‌تواند جالب توجه باشد، اما مهم‌تر این است که آیا او در ایران کنسرتی برگزار خواهد کرد یا نه. محسن رجب‌پور با تایید اینکه کریس دی برگ در ایران کنسرت خواهد داشت، گفت: در این کنسرت گروه آریان و کریس دی‌برگ هر یک قطعاتی را جداگانه اجرا خواهند کرد و در ادامه چند قطعه نیز به صورت مشترک اجرا می‌کنند. البته کریس دی برگ نیز با همه آوازه جهانی‌اش ناگزیر است آهنگ‌های خود را به ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهد تا برای آنها مجوز صادر شود.

محسن رجب‌پور در این مورد گفت: کریس دی‌برگ تعدادی از آهنگ‌هایش را که برای اجرا در ایران در نظر دارد، به ما خواهد داد تا به ارشاد ارائه کنیم. وی افزود: ایده حضور کریس‌ دی‌برگ در تهران از ایده‌های ۹ساله من بود که با تلاش یک ساله گروه آریان محقق شد.

کریس دی‌برگ نیز با ابراز رضایت از حضور در تهران گفت که قصد دارد آهنگی به نام شب‌های تهران بسازد.

کریس دی‌برگ خواننده ایرلندی با بیان این مطلب در نشست خبری دیروز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع خبرنگاران گفت: شب‌های خاطره‌انگیزی در نقاط مختلف دنیا داشته‌ام و آهنگ‌های مختلفی چون «شب‌های پاریس» و «شب‌های لبنان» داشته‌ام به همین دلیل میل دارم تا اثری مشابه را در باره ایران و تهران بسازم.

وی افزود: برخلاف تصوری که قبل از سفر داشتم و همچنین نگرانی خانواده‌ام برای آمدن من به ایران، احساس می‌کنم که تصمیم اشتباهی نگرفتم و در کمال امنیت به تهران وارد شدم و باید اعتراف کنم که در حال حاضر احساس خوبی دارم.

این خواننده ایرلندی در ادامه افزود: ترافیک‌های تهران بسیار دوست داشتنی است. من دراین ترافیک‌ها فرصت کافی برای شنیدن موسیقی ایرانی داشتم و جالب است که بدانید در چند روزی که تهران را می‌گشتم، کمتراز ده ثانیه موسیقی پاپ گوش دادم و در دل همین ترافیک شلوغ به آواز محمدرضا شجریان، تارحسین علیزاده و کمانچه کیهان کلهر گوش می‌دادم و لذت می‌بردم.

کریس دی‌برگ در توضیح شناخت خود از موسیقی شرقی گفت: اگر به خانه کوچک من در ایرلند سفر کنید، خواهید دید که من به موسیقی ایران مخصوصا موسیقی سنتی علاقه دارم، همان‌طور که موسیقی چین، هیمالیا، آلپ،لبنان و در یک نگاه کلی موسیقی خاورمیانه را بسیار دوست دارم. به عنوان مثال به تازگی با «تینا یاموت» خواننده لبنانی قطعه مشترکی را برای صلح اجرا کرده‌ام، درست مانند قطعه «نوری تا ابدیت» که اجرایی مشترک با گروه آریان درستایش صلح بود؛ من معتقدم هنر موسیقی منشاء رشد و نمو انسان در تمام مراحل زندگی است.