طرح‌های گویا پس از 131 سال

سه طرح نقاش سرشناس اسپانیایی که ۱۳۱ سال در یک کلکسیون خصوصی در سوئیس نگهداری می‌شد و کسی از آن خبر نداشت، ژوئیه امسال در حراجی کریستی لندن به حراج گذاشته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این آثار که آخرین بار سال ۱۸۷۷ در یک حراجی از ۱۰۵ اثر فرانسیسکو گویا ثبت شدند، جداگانه به فروش می‌رسند و پیش‌بینی می‌شود در مجموع بیش از دو‌میلیون پوند (۹/۳‌میلیون دلار) فروخته شوند.

کریستی در بیانیه‌ای اعلام کرد این مهمترین مجموعه طراحی‌های هنرمند اسپانیایی است که در ۳۰ سال اخیر به حراج گذاشته شده است. به گفته بنجامین پرونت، مسوول برگزاری این حراجی، طراحی‌های گویا که در سال‌های ۱۷۹۰ خلق شده‌اند، از زمان فروش در حراجی سال ۱۸۷۷، در قاب نگه‌داری نشده و در معرض نور نبوده‌اند و به همین دلیل اکنون در بهترین شرایط قرار دارند.

یکی از این طراحی‌ها «آنها پایین می‌آیند» نام دارد و متعلق به آلبوم «جادوگران و زنان» است. این اثر چهار زن را نشان می‌دهد که در حال پرواز با هم می‌جنگند. پیش‌بینی می‌شود «آنها پایین می‌آیند» بین ۸۰۰‌هزار تا ۲/۱‌میلیون پوند فروخته شود.

طرح دیگر «لامپینوس پاسبان یک اسب مرده را بخیه می‌زند» از آلبوم «تصاویری از اسپانیا»، شورش روستایی‌ها در ساراگوسا در قرن هجدهم را تصویر می‌کند. قیمت پیشنهادی این اثر ۶۰۰ تا ۸۰۰‌هزار پوند است. طرح سوم «توبه» نام دارد و به همان آلبوم تعلق دارد. این طرح تصویر مردی است که کنار یک صلیب نشسته، در حالی که مانند شخصیت «جیغ» اثر ادوارد مونش، چشمانش به سوی آسمان و دهانش باز است. «توبه» نیز می‌‌تواند بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ پوند به فروش برسد.

فرانسیسکو دی گویا (۱۸۲۸-۱۷۴۶) از مهم‌ترین نقاشان مدرن و خالق آثاری معروف چون دو تابلو «دوم مه ۱۸۰۸» و «سوم مه ۱۸۰۸» است. بسیاری از آثار او در موزه پرادو اسپانیا نگهداری می‌شود.