هنری کسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پیشنهاد کرد که آمریکا مذاکرات جامعی با ایران داشته باشد.

او گفت: آمریکا باید در تمام زمینه‌ها با مقامات کشورمان گفت‌و‌گوی مستقیم داشته باشد. کسینجر در پاسخ به سوال روزنامه فایننشال‌تایمز درباره سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: به نظر من ایران می‌تواند در جایگاه قابل احترامی در نظام بین‌الملل قرار داده شود. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا افزود: هرگونه تلاش به منظور توافق بر سر اختلافات بین آمریکا و ایران باید در مذاکره‌ای دو جانبه آغاز شود که هر طرف به دنبال درک متقابلی از برداشت‌های طرفین باشند. کسینجر تاکید کرد: در نهایت این مذاکرات باید چندجانبه شود و به یک توافق بین‌المللی که تمام همسایگان ایران را در بر می‌گیرد، منتهی شود.

وی اظهار کرد: چالش کنونی یافتن فرمولی برای حل موضوع هسته‌ای ایران است که به نظارت و کنترل قابل قبولی برای جامعه جهانی منجر شود.

اظهارات کسینجر درباره مذاکرات ایران و آمریکا در فایننشال‌تایمز در حالی منتشر می‌شود که وی قبلا نیز در مصاحبه با پایگاه خبری بلومبرگ تاکید کرده بود که آمریکا باید آماده مذاکره با ایران باشد.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اظهار کرده بود: یک طرف باید برای مذاکره آماده شود، و من فکر می‌کنم ما باید آماده مذاکره با ایران باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا باید مذاکره مستقیم داشته باشد، گفته بود: بله، من فکر می‌کنم ما باید این کار را انجام دهیم.