آقای مهران مدیری بیننده کم‌حافظه نیست

فرید قدیری - جمعه شب گذشته مهران مدیری میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه تهران شد تا در اوقاتی که اغلب شهروندان تهرانی پای تلویزیون آخرین ساعات روز تعطیل‌شان را سپری می‌کنند درباره پرحاشیه‌ترین سریال نوروزی توضیحاتی را ارائه دهد. از آنجا که برای برنامه جمعه شب از چندین روز قبل اطلاع‌رسانی در سیما صورت گرفته بود می‌توان پیش‌بینی کرد، چه حجمی از مردم تهران (و حتی هموطنان در شهرستان‌ها) نظاره‌گر برنامه جمعه شب مهران مدیری کارگردان و هنرپیشه نقش اول سریال مرد هزارچهره بوده‌اند.

اما بخشی از آنچه که مدیری درباره سریال مرد هزارچهره و البته درباره خودش در فواصل برنامه مطرح کرد با یکدیگر در تضاد کامل بودند. مهران مدیری در ابتدای برنامه زمانی که مجری از او درباره حذف برخی سکانس‌ها سوال کرد چنین گفت: هیچ کدام از سکانس‌ها حذف نشده بود. من با شناختی که بعد از ۱۵ سال از چارچوب‌های کار در تلویزیون به دست آورده‌ام به هنگام تولید آثارم آنها را ممیزی می‌کنم تا هیچ اشکالی برای پخش از سیما برای آنها به‌وجود نیاید.

مدیری اما در انتهای برنامه به حذف یکی از سکانس‌ها اشاره کرد و گفت: قسمتی از سریال که مربوط به بازی محمدرضا حسینیان بود قبل از نمایش حذف شد. مدیری در توضیح بیشتر در این باره گفت: قراربود با اقتباس از فیلم سینمایی پدرخوانده که در آن یک سربریده اسب، در رختخواب بازیگر فیلم نمایش داده می‌شد، یک سر بریده مرغ در رختخواب حسینیان در سریال مرد هزارچهره به نمایش درآید که ارزیابی مسوولان این بود که این صحنه خشونت زیادی خواهد داشت و برای پخش از تلویزیون مناسب نیست. کارگردان سریال مرد هزارچهره درباره شکایت برخی سازمان‌ها از این سریال نیز در ابتدا هرنوع شکایت از این سریال را تکذیب کرد، اما بعد از اصرار مجری نسبت به اینکه یک سازمان در شیراز به این مجموعه شکایت کرده بود، آن را تایید کرد و گفت: آن سازمان بعدا شکایت خود را پس گرفت.

درباره آنچه مهران مدیری در برنامه تلویزیونی جمعه شب شبکه پنج سیما گفته، لازم است نکته‌ای عنوان شود، احترام به شعور مخاطب و دوری از هرگونه حاشیه‌پردازی اصلی است که مردم از همه اصناف به‌خصوص جامعه هنری کشورمان انتظار رعایت و پایبندی به آن را دارند.

بدیهی است تضاد در گفته‌ها چنانچه علنی شود اعتماد جامعه به رفتار و ساخته‌های افراد نیز کاسته می‌شود.

از کارگردان سریالی که به‌زعم صدا‌و‌سیما پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی بوده انتظار می‌رفت حالا که بعد از کلی انتقاد در تلویزیون حاضر شده تا از این سریال و شاید از خودش دفاع جانانه کند لااقل دفاعیه‌ای بدون نقص از قبل تنظیم کرده باشد.