از منهتن تا بغداد، ماورای خیر و شر

محمد آرکون، نویسنده الجزایری الاصل ساکن فرانسه به همراه ژوزف مایلا، پژوهشگر و متخصص جغرافیای سیاسی در فرانسه در کتاب تازه شان - از منهتن تا بغداد - لزوم اهمیت دادن به دقت فکری، چرایی لزوم احترام به داده‌های تاریخی دینی را در جوامع مختلف بررسی کرده‌اند. محمد آرکون، نویسنده الجزایری الاصل ساکن فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین نویسندگان و متفکران جهان عرب به همراه ژوزف مایلا، پژوهشگر و متخصص جغرافیای سیاسی در فرانسه کتاب تازه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن درباره لزوم اهمیت دادن به دقت فکری، چرایی لزوم احترام به داده‌های تاریخی و اینتر پولوجی به‌ویژه نقد فرهنگی و سوء تعبیرهای واقعی دینی را در جوامع مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند.

کتاب مذکور که عنوان «از منهتن تا بغداد ... ماورای خیر و شر» نام دارد، همچنین تلاش می‌کند فلسفه جوهری نیروی نظامی و جنگ‌ها و مشکلات موجود در آنها را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.

در مقدمه این کتاب که به‌طور مشترک توسط آرکون و مایلا نوشته شده دو نویسنده مذکور آورده‌اند که نباید در عنوان کتاب محصور شد و فکر را در آن محدود کرد. ما نمی‌توانیم همانند جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، که با این گفته که صدام حسین باید سقوط کند، آینده سیاست بین‌المللی را به تنهایی ترسیم کرد، برای آینده سیاسی جهان نسخه تجویز کنیم بدون آن که بسیاری از جوانب احتمالی و نادیده را نسنجیم.

کتاب «از منتهن تا بغداد» شامل ۱۲ فصل است که در آن محمدآرکون موضوعات رابطه اسلام با اروپا و غرب، حملات انجام شده به نیویورک و واشنگتن از نگاه شرق و غرب، درگیری نظامی و سیاست امید، حکومت و مدرنیته و خونریزی، تفسیری بر ایدئولوژی و تاریخ، متن و تاویلات آن، از اندیشه داستانی تا اندیشه انتقادی و رابطه میان سیاست زور و اندیشه انتقادی به‌صورت دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ژوزف مایلا نیز موضوعات عقل سیاسی غربی و وابستگی آن به هسته مرکزی غرب، تلاش غرب برای غنی ساختن تمدن‌های دیگر با توجه به ظرفیت‌ها و کمبودهای موجود در آن، تبعات حمله به نیویورک و واشنگتن در جریان حادثه ۱۱ سپتامبر و ارتباط آن با مشکلات موجود میان شرق و غرب، روابط پر چالش موجود میان دین و فرهنگ در اسلام و سیاست‌های ایالات‌متحده برای رو در رویی با بنیادگرایی اسلامی و اشتباهات و مشکلات پیش روی آن می‌پردازد که در مباحث مربوط به سیاست‌های ایالات متحده، مایلا انتقادهای مستندی را متوجه سیاست‌های آمریکا و کاخ سفید می‌کند.

وی بسیاری از اندیشه‌های حاکم در کاخ سفید را فکرهای نادرستی می‌داند که آمریکایی‌ها سعی در بزرگنمایی آن حتی برای خود دارند. به گونه‌ای که به اعتقاد وی دنیا به سمتی پیش می‌رود که برخلاف شعارهای کاخ سفید که دائما بر گسترش عدل بین‌المللی تاکید می‌کرد، امروزه دنیا روز به روز از این شعار دور می‌شود و هر روز خشونت در جهان بیشتر می‌شود. وی در ادامه تلاش می‌کند به خوانندگان برساند که القاعده از دنیای اسلام جدا است و نباید آن را اصل دین اسلام دانست. این کتاب پژوهشی، فلسفی، سیاسی با استقبال بسیار روشنفکران و تحلیلگران فرانسوی مواجه شده و از زمان انتشار آن تاکنون دو نشست ویژه با حضور نویسندگان و استادان دانشگاه برای نقد و بررسی این کتاب برگزار شده است. محمد آرکون یکی از مهم‌ترین چهره‌های علمی فرهنگی و فرانسه محسوب می‌شود. به گونه‌ای که دولتمردان فرانسوی برای تصمیم‌گیری درباره بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی با وی مشورت می‌کنند.

منبع: irdiplomacy.ir‌