توسعه همکاری صنعتی، معدنی و نفتی ایران و بلاروس

دنیای اقتصاد- ایران و بلاروس با اجرای پروژه‌های صنعتی، معدنی و نفتی، همکاری‌های اقتصادی را توسعه می‌دهند و برای پیگیری این روابط ستاد ویژه‌ای از سوی نخست‌وزیر آن کشور در مینسک تشکیل شد. دو کشور این همکاری‌ها را در قالب یادداشت تفاهمی‌که به امضای وزرای صنایع دو کشور رسید، پیگیری می‌کنند. وزیر صنایع و معادن کشورمان که برای امضای این سند روابط‌ اقتصادی به بلاروس سفر کرده بود، در این باره گفت: ساخت نیروگاه تولید ماشین‌آلات فوق سنگین معدنی، ادوات کشاورزی و تولید محصولات میکروالکترونیک و اپتیک توسط بلاروس از جمله مواردی است که در یادداشت تفاهم دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.در این دیدار که تعدادی از وزرای کابینه دولت آن کشور نیز حضور داشتند، خواهان همکاری شرکت‌های ایرانی در زمینه معادن، خودروسازی و نیز بانکی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، ایران و بلاروس همچنین توافق کردند تا در جهت تسریع و تسهیل مکانیزم‌های موجود در معاملات بین موسسات اقتصادی، همکاری بین بانکی دو کشور افزایش یابد. به رسمیت شناخته شدن استانداردهای ملی دو کشور در جهت تسهیل تجارت و نیز همکاری در ساخت ۲هزار دستگاه اتوبوس بین شهری برای ایران از دیگر بند‌های این توافقنامه همکاری است. فراهم کردن زمینه همکاری‌های بخش‌خصوصی دو کشور و انتقال متقابل دانش فنی در همه زمینه‌های صنعتی و معدنی نیز در این سند مورد تاکید وزیران صنایع و معادن ایران و بلاروس قرار گرفت.

این یادداشت تفاهم در دومین اجلاس کمیته مشترک در شهر مینسک بلاروس به امضای علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن ایران و آناتولی روستسکی وزیر صنایع روسیه رسید.محرابیان ضمن تشریح پروژه‌های در دست اجرا، موارد همکاری دو کشور را به صورت دقیق مطرح و راه‌های حل مشکلات به‌ویژه درخصوص مسائل بانکی و مالی پروژه‌ها را بررسی کرد .

ستاد ویژه نخست‌وزیر

سرگئی سیدورسکی،نخست وزیر بلاروس هم با ابراز خشنودی از نتایج گزارش وزرای صنایع دو کشور، گفت: با توجه به اهمیت همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس، پیشرفت پروژه‌های دو کشور را شخصا پیگیری می‌کند. بدین منظور ستاد ویژه‌ای متشکل از وزیر صنایع بلاروس، سفیر ایران در این کشور و نماینده وزارت صنایع و معادن ایران برای پیگیری روند اجرای پروژه‌ها تشکیل و مقرر شد پس از بررسی مسائل پروژه‌ها، نتایج را ماهانه به اطلاع نخست‌وزیر و رییس‌جمهور این کشور برسانند. بازدید از کارخانه تولید سمند در بلاروس و کارخانه ماشین‌سازی بلاز، تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی، از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه وزیر صنایع و معادن به بلاروس بوده است. وزیر صنایع و معادن پیش از آن نیز در دیدار با لوکاشنکو با ابلاغ پیام رییس‌جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کرد. رییس‌جمهور بلاروس نیز در این دیدار که جمعی از وزرای این کشور از جمله وزیران صنایع و امور خارجه حضور داشتند، با ابراز علاقه درخصوص افزایش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و بلاروس بر گسترش و تعمیق روابط تاکید کرد. لوکاشنکو همچنین با ابلاغ سلام های گرم خود به احمدی‌نژاد و تشکر از پیام وی، همبستگی مواضع دو کشور را درخصوص مسائل جهانی خواستار شد. وی در ادامه همه موارد همکاری و پروژه‌های صنعتی مشترک را در حضور وزرای دو کشور بررسی و تاکیدات ویژه و دستورات لازم را برای پیگیری پروژه‌ها صادر کرد.

محرابیان همچنین در دیدار سرگئی سیدورسکی، نخست‌وزیر بلاروس، ضمن بررسی توافقات قبلی دو کشور، پیشرفت همکاری‌های دو جانبه را ارزیابی و راهکارهای مناسب برای تسهیل و تسریع همکاری‌های تهران-مینسک را مورد بررسی قرار داد.

در این دیدار که تعدادی از وزرای کابینه بلاروس از جمله وزرای مسکن و معماری، صنایع و نیز روسای سازمان‌های صنعتی و انرژی از جمله شرکت نفت بلاروس نیز حضور داشتند، از حضور شرکت‌های ایرانی در بخش معدن بلاروس و توسعه همکاری‌های بانکی و صنعتی به‌ویژه خودروسازی استقبال و بر تسریع در اجرای پروژه‌های نفتی مشترک تاکید شد.