رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تغییر شرایط و معادلات جهانی و شکست مواضع متکبرانه و عقب نشینی مستکبران عالم خاطرنشان کردند: شرایط امروز جهان با ۲۰ سال قبل تفاوت کرده و «بیداری و خودباوری ملت‌ها و روسای برخی از کشورها» آمریکا و کشورهای سلطه گر را وادار به عقب‌نشینی کرده است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز در دیدار «آسیاس آفورقی» رییس‌جمهور اریتره با ایشان ، تقسیم کشورها به سلطه گر و سلطه پذیر را غیر معقول و ناعادلانه دانستند و افزودند: کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین می توانند با گسترش همکاری‌های خود وضع کنونی روابط بین‌المللی را تغییر دهند.

مقام معظم رهبری تقویت خودباوری و اعتماد به نفس را نیاز امروز ملت‌ها و دولت‌ها بر شمردند و تاکید کردند: آمریکا و اسرائیل با نزدیک شدن کشورهای مستقل به یکدیگر مخالفند؛ به همین دلیل، همواره نقشی اساسی در فجایع آفریقا و ایجاد جنگ‌های قومی- قبایلی و سیاسی داشته‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سوابق مبارزاتی مردم اریتره و همدلی مردم ایران با آنان، خاطر نشان کردند: ایران با نگاه مثبت به کشورهای آفریقایی می نگرد و آمادگی دارد روابط خود را با کشورهای آفریقا، آسیا و به ویژه کشورهای منطقه و همسایگان خود بیش از پیش گسترش دهد.

در این دیدار که محمود احمدی‌نژاد نیز حضور داشت، آسیاس آفورقی، رییس‌جمهور اریتره، با تشکر از ملت ایران به خاطر حمایت از ملت اریتره، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نقطه عطفی در آزادی ملت‌های منطقه برشمرد و گفت: با این پیروزی ابهت و هیمنه استکبار از بین رفت.

وی با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و اریتره در زمینه‌های گوناگون منطقه‌ای و جهانی، گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.