روح‌ا... حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و راه‌یافته به مجلس هشتم از شهر تهران گفت: با توجه به اطلاعاتی که از جریان ۱۸ تیر دارم، ستادی در یکی از معاونت‌های وزارت کشور بود که قصد داشت از مسائل به وجود آمده در مساله کوی دانشگاه استفاده سیاسی به عمل آورد. به گزارش برنا، روح‌ا.. حسینیان در دانشگاه تهران در پاسخ به سوالات دانشجویی در مورد «نقش احتمالی آقای خاتمی در جریان ۱۸ تیر» گفت: با توجه به اطلاعاتی که من از جریان ۱۸ تیر و موضوعات حاشیه‌ای آن دارم، نقش آقای خاتمی را به عنوان یک نقش توطئه گر نمی‌دانم؛ بلکه ستادی در یکی از معاونت‌های وزارت کشور بود که قصد داشت از مسائل به وجود آمده در مساله کوی دانشگاه استفاده سیاسی به عمل آورد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش خود در قتل‌های زنجیره‌ای افزود: کسی که ادعای چنین مساله‌ای را می‌کند، باید مدارک آن را نیز ارائه کند؛ اما من هیچ نقشی درجریان قتل‌های زنجیره‌ای نداشتم بلکه به علت سخنانی که در جریان دوم خرداد و برنامه چراغ در شبکه اول سیما ابراز کردم، موج تهمت و افترا علیه من ایجاد شد؛ که منتسب کردن قتل‌های زنجیره‌ای به من نیز یکی از این موارد بود.

حسینیان گفت: بحث بی‌گناهی آقای سعید امامی و نقش او در قتل‌های زنجیره‌ای نیز کاملا بر من روشن است، چرا که زمان آقای سعید امامی، بنده هیچ مسوولیتی را در وزارت اطلاعات بر عهده نداشته‌ام و تنها عهده دار سمت مشاور وزیر بودم. حسینیان در ادامه افزود: تمام قتل‌های زنجیره‌ای ناشی از اعمال فردی بود که تعلق او به دوم خرداد به طور کامل واضح و مشخص است؛ به طوری که بسیاری از سران دوم خرداد از او به عنوان یکی از ذخیره‌های این جریان یاد می‌کنند. وی با رد ادعاهایی در زمینه فرار یکی از عوامل اصلی قتل‌های زنجیره‌ای از زندان تصریح کرد: این شخص هم اکنون در زندان است و بر اساس حکم دادگاه محکوم به حبس ابد می‌باشد.

حسینیان همچنین با اشاره به اینکه از استراتژی‌های جریان دوم خرداد در عرصه سیاست خارجی درگیری با ابرقدرت‌ها و کشف کشورهای ذره‌بینی بود، خاطرنشان کرد: مثلا در این دوره با کشوری مانند بورکینافاسو ارتباط برقرار کرده بودند که اگر ذره‌بین هم روی نقشه قرار دهند، نمی‌توانند آن را کشف کنند.