رییس‌جمهور عراق بر تمایل شدید این کشور برای تحکیم روابط با ایران در تمامی زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلال طالبانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: ایران و عراق منافع مشترک بسیار زیادی دارند و ما علاقه‌مند به تقویت این روابط هستیم و من به تحکیم روابط ایران و عراق در تمامی عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره ایمان دارم. طالبانی در پاسخ به این سوال جهت‌دار خبرنگار العربیه مبنی بر اینکه مسوولان نظامی عراقی اعلام کرده‌اند که ۸۰درصد از سلاح در عراق از ایران می‌آید، با رد این ادعا خاطرنشان کرد: این افراد از جمله مسوولان نظامی نظر شخصی خود را ابراز می‌دارند که منعکس‌کننده نظر دولت نیست و من به عنوان رییس‌جمهور با این نظرات موافق نیستم.

وی گفت: برادران ایرانی ما آماده گفت‌وگو و بررسی همه مسائل و شنیدن هرگونه اتهامی در این زمینه هستند، مشروط بر اینکه این مسائل بین خودمان باقی بماند و به صورت دوستانه حل و فصل شود. در مورد مساله وجود سلاح ایرانی در عراق همان طور که گفتم ایران در دوران صدام، سلاح در اختیار معارضان عراقی از جمله اتحادیه میهنی، حزب دموکرات کردستان عراق و دیگر نیروها قرار داد.

طالبانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار العربیه مبنی بر اینکه یکی از اعضای ائتلاف یکپارچه عراق به تازگی گفته است که مشکل دولت با جریان صدر از طریق مذاکرات در تهران و با وجود مسوولان ایرانی حل و فصل شده است، آیا این به معنای دخالت در امور داخلی این کشور محسوب نمی‌شود؟ گفت: این سخن دقیقی نیست.

علاوه بر گفت‌وگوهایی که در تهران صورت گرفت ما در بغداد نیز گفت‌وگوهایی با جریان صدر برگزار کردیم و من جزو کسانی بودم که با جریان صدر و رییس شورای جریان صدر دیدار کردم و این مساله را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی افزود: نکته مهم این است که کمک به عراق برای حل مشکلات داخلی، کمک به عراق است و دخالت در امور داخلی محسوب نمی‌شود.

رییس‌جمهور عراق گفت: ما و آمریکایی‌ها اصل برقراری روابط سه جانبه بین ایران، آمریکا و عراق را برای حل مشکلات و مقابله با تروریست‌ها و نیز مبارزه با نهادهای غیرقانونی را پذیرفتیم و زمانی که با تشکیل کمیته سه جانبه آمریکا، عراق و ایران برای بحث و بررسی این مسائل موافقت کردیم، این دخالت در مسائل داخلی محسوب نمی‌شود، بلکه کمکی به عراق در جهت حل مشکلات است.