بوش: سیاست من درباره ایران تغییر نکرده است

رییس‌جمهوری آمریکا با تکرار شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم برای آغاز مذاکره با ایران، گفت که موضع وی درباره ایران تغییری نکرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، جورج بوش در گفت‌وگو با شبکه برنامه نمایش امروز تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که روز گذشته از این شبکه پخش شد، با اشاره به این که از موضع خود درباره ایران کوتاه نخواهد آمد، اعلام کرد: اگر ایران به صورت قابل تاییدی برنامه غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند،‌ می‌توان مذاکرات را آغاز کرد.

وی افزود: اگر ایرانی‌ها به طور قابل تاییدی غنی‌سازی خود را تعلیق کنند که اقدامی مهم برای متوقف کردن فرآیند دست‌یابی به دانش ساخت بمب خواهد بود، می‌توانند سر میز مذاکره حاضر شوند و آمریکا نیز بر سر آن میز حاضر خواهد بود.

ادعای رییس‌جمهوری آمریکا درباره تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در شرایطی مطرح می‌شود که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عدم انحراف برنامه ایران به سمت کاربرد تسلیحاتی را تایید کرده است.

بوش که به خاطر سیاست‌های جنگی‌اش در عراق به شدت مورد انتقاد است، در این باره ابراز تردید کرد که موقعیت ایران در جهان به خاطر سیاست‌های آمریکا در عراق تقویت شده است.

وی مدعی شد: به نظر من ایران از این واقعیت که دموکراسی نوپای عراق در حال رشد است به دردسر افتاده است. می‌دانید،‌ این نظریه که اگر صدام روی کار بود، اوضاع خاورمیانه خوب بود، نظریه مضحکی است.

رییس‌جمهور آمریکا اظهارنظرها درباره این امر را که وی می‌خواهد دوره ریاست‌جمهوری خود را به نوعی با حمله به ایران به پایان برساند «گمانه‌زنی» توصیف کرد.

بوش افزود: من همواره بر این امر تصریح کرده‌ام که همه گزینه‌ها روی میز قراردارد، اما می‌دانید پیشبرد آزادی، قویترین اسلحه‌ای است که ما علیه کسانی که نمی‌توانند آزادی را تحمل کنند، در اختیار داریم.

وی با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره محو اسرائیل از صفحه روزگار، در تلاش برای تکرار دفاعیات خود از رژیم صهیونیستی و جلب نظر لابی‌های صهیونیسم گفت:‌ سیاست‌های من تغییر نکرده است، اما تقویم سیاسی آشکارا تغییر کرده است. می‌دانید وقتی یکی از سران ایران از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید، باید این حرف‌ها را جدی گرفت.