سولانا بسته 1+5 را به ‌تهران می آورد

وزیر امور خارجه ایران از اعلام موافقت تهران با درخواست خاویر سولانا برای سفر به ایران و ارائه بسته پیشنهادی ۱+۵ خبرداد و تاکید کرد: تعامل طرف مقابل با بسته پیشنهادی ایران، زمینه بهتری برای بررسی بسته‌های پیشنهادی ایجاد می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای غنایی خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به تازگی سولانا درخواست کرده است در سفری به ایران بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ را به مسوولان ایرانی ارائه کند که با این درخواست موافقت، اما هنوز در باره زمان این سفر توافق نشده است.

متکی در برابر درخواست خبرنگاران برای دریافت اطلاعات از جزئیات بسته پیشنهادی ایران گفت: بسته ایران به طرف‌های مختلف ارائه شده و به برخی دیگر از مقامات کشورها هم طی روزهای آینده تسلیم خواهد شد.

وی افزود: براساس اطلاعات دریافتی ما بسته پیشنهادی ایران مورد توجه و بررسی برخی طرف‌ها قرار گرفته است. طبیعی است تعامل با بسته ایران زمینه متقابل برای بسته پیشنهادات طرف‌های مقابل را ایجاد می‌کند.

متکی درباره گفت‌وگوهایش با همتای غنایی در نشست دیروز نیز مشورت‌های سیاسی درباره تحولات آفریقا و تحولات جاری در منطقه‌ خاورمیانه را محور گفت‌وگو‌ها برشمرد و با اشاره به مسائل مربوط به لبنان‌، فلسطین، عراق و افغانستان گفت: هیات غنایی در جریان آخرین تحولات منطقه قرار گرفت و در مقابل شرح مسائل سیاسی منطقه‌ای در قاره آفریقا را نیز ارائه کرد.

متکی با بیان اینکه آفریقا درمسیر همگرایی خوبی قرار گرفته است، گفت:‌ سازمان وحدت آفریقا با تشکیل اتحادیه آفریقا و پارلمان آفریقا روند همگرایی و همکاری درون قاره‌ای را با انسجام دنبال می‌کند. وی با بیان اینکه ایران سال‌جاری را سال ارتقای همکاری با آفریقا تعریف کرده است، یاد آور شد: نشست مشترک وزرای ایران و آفریقا برای آماده‌سازی نشست سران آفریقا در ایران انجام می‌شود.

متکی درباره رفت وآمدهای مقامات آمریکایی به منطقه خاورمیانه تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته دو بار رییس جمهور آمریکا و بیش از ۱۵ بار وزیر خارجه آمریکا به منطقه سفر داشته است.

وی یکی از اهداف این سفرها را طراحی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و تقویت حضور تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی در منطقه و نیز حمایت از ناامنی و بی‌ثباتی در لبنان و جلوگیری از به ثمر نشستن تلاش‌ها برای حل مساله لبنان در مقطع کنونی عنوان کرد.

وزیر امورخارجه ایران هدف اصلی این سفرها را تلاش برای جلب حمایت از رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه خواند. وی با بیان اینکه این اقدام نشان‌دهنده شرایط دشواری است که در منطقه ایجاد شده است، گفت: البته آنها مجبورند از جنازه‌های فراوان زنان و کودکان مردم مظلوم فلسطین برای شرکت در جشن شصتمین سال تحویل این رژیم در منطقه خاورمیانه عبور کنند و این خود دلیلی برای مشارکت آنها در جنایات رژیم صهیونیستی است.

متکی گفت: رژیم صهیونیستی در سراشیبی قرار گرفته است و این حمایت‌ها تاثیری به حال او نخواهد داشت.

استخراج نفت توسط ایران

به گزارش مهر وزیر امور خارجه غنا نیز در این کنفرانس خبری خواستار آن شد که ایران نفوذش را در جریانات جهانی نشان دهد.

اوسی اوجی، وزیر امور خارجه غنا پس از دیدار با متکی تاکید کرد: آفریقا فصل جدیدی از روابط را آغاز کرده است و در این فصل به دوستان خوب و پشتیبانی آنها نیاز دارد. وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم در وضعیتی قرار گیریم که منابع‌مان غارت شود، گفت: دوستانی می‌خواهیم که ما را به سمت پیشرفت و توسعه به نفع طرفین پیش ببرند.

وزیر امورخارجه غنا از توافقات کشورش با ایران برای همکاری در مجامع بین‌المللی و در زمینه تاسیسات زیر بنایی، تجارت، کشاورزی، خودرو، انرژی خبر داد. وی گفت: ما به اعانه نیاز نداریم؛ بلکه به کار و سرمایه گذاری نیازمندیم.

اوسی اوجی افزود: غنا کار حفاری نفت را شروع کرده است و از نظر ما ایران بهترین انتخاب برای استخراج و تولید نفت و گاز طبیعی است. همچنین ما در زمینه گسترش تجارت بین دو کشور و ملت صحبت کرده‌ایم و قرار شد تا در زمینه‌های اجتناب از مالیات مضاعف، توافق‌های بین بانکی و غیره توافقاتی داشته باشیم.

به گفته وی قرار شده است بانک توسعه صادرات ایران به طور کوتاه مدت به غنا کمک کند.

وی همچنین همکاری در صنعت اتومبیل‌سازی، توسعه زیربنایی و ساخت راه‌آهن را از دیگر موارد همکاری‌های ایران با غنا عنوان کرد و گفت: آفریقا منابع زیادی در اختیار دارد که با آوردن تکنولوژی به این کشور ارزش افزوده قابل توجهی حاصل خواهد شد از جمله در زمینه تولید کاکائو، طلا و سایر مواد معدنی.

اوسی اوجی گفت: در روند جهانی شدن صدای یک کشور به جایی نمی‌رسد، اما اگر جمعی فریاد بزنند صدایشان شنیده می‌شود و آن وقت می‌توانند بر تصمیمات جهانی تاثیر‌گذار باشند.