رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تاکید بر نقش فراکسیون اصلاح‌طلب در مجلس هشتم برای ایجاد توازن میان جریان‌های موجود گفت: اصلاح‌طلبان نباید در مجلس هشتم تحت تاثیر فضای «اقلیت بودن» قرار بگیرند، بلکه با توجه به تنوع فضا می‌توانند نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشند. جمیله کدیور درباره تاثیرگذاری فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم گفت: جریان اقلیت اگر بتواند برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و طیف مستقل را به خود جلب کند، می‌تواند وزنه تعیین کننده‌ای در مجلس باشد. در عین حال نباید تحت تاثیر فضای روانی «در اقلیت بودن» قرار بگیرد؛ چراکه در مقاطعی حتی اقلیت بودن به مراتب می‌تواند، تاثیرگذارتر و تعیین کننده‌تر از طیف اکثریت باشد، به شرط آن‌که بخواهد و اراده اعمال یک نقش فعال و نه منفعلانه را داشته باشد.

وی ادامه داد: فراکسیون اصلاح‌طلب در مجلس هشتم باید در درجه اول سعی کند از نیروهای مستقل یارگیری کند، در عین حال باید برنامه‌های خود را در ارتباط با حل مشکلات اساسی کشور از جمله مسائل معیشتی تورم و گرانی مشخص کند و از همه مهمتر اینکه جریان اصلاح‌طلبان باید انسجام را در حد اعلی حفظ کند و ارتباط خود را با احزاب و عقبه بیرونی خود ادامه دهد. در حقیقت بازخوردهای حرکت خود را مدنظر قرار داده و دیدگاه‌های مختلف را در خارج از مجلس اخذ کند. وی ادامه داد: فراکسیون اصلاح‌طلب باید در انتخاب ریاست مجلس، هیات رییسه و کمیسیون‌ها، مشارکت فعال داشته باشد و به صرف اقلیت بودن نباید صحنه را واگذار کند، خصوصا با توجه به این‌که، مجلس هشتم از تنوع بیشتری برخوردار است و خصوصا در جریان اصول‌گرا و جریان اصلاح‌طلب در بالانس و موازنه بین جریان‌های موجود نقش تعیین کننده‌ای دارد و با توجه به فضای موجود می‌تواند حداقل کرسی‌ها را کسب کرده و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. کدیور اضافه کرد: در ابعاد نظارت و قانونگذاری، تفاوتی بین اقلیت و اکثریت وجود ندارد؛ بنابراین اگر جریان اصلاح‌طلب منسجم باشد، می‌تواند تحرک اساسی ایجاد کند و اگر اقلیت با برنامه پیش برود، بسیار امیدوارم که بتواند تعیین کننده و تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با بیان این‌که «تنوع اصول‌گرایان در مجلس هشتم باعث می‌شود که نتوان از آن‌ها به عنوان یک طیف متحد یاد کرد» ابراز عقیده کرد: اختلاف اصول‌گرایان طبعا در انتخاب رییس مجلس و نیز در هیات رییسه و ریاست کمیسیون‌ها خود را نشان خواهد داد، بنابراین به نظر من در چنین فضایی اصلاح‌طلبان به عنوان یک وزنه ایجاد تعادل می‌توانند نقش خود را تا حدودی تحکیم ببخشند.