ایران و سوریه را طرد کنید

در حالی که جورج بوش از رهبران عربی درخواست کرد تا رژیم‌های سوریه و ایران را نپذیرند و این دو کشور را «خرابکارهایی» خواند که از پیشرفت به سوی زندگی بهتر در خاورمیانه جلوگیری می‌کنند، از ارائه لیست پیشنهادی خود به کشورهای خاورمیانه خبر داد. به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا که روز یکشنبه در نطق رادیویی هفتگی خود صحبت می‌کرد،‌ گزارش داد: کشورهای منطقه باید گلایه‌های قدیمی را کنار گذاشته و از تغییرات استقبال کنند. این تغییرات برای روزی لازم است که جوامع سراسر خاورمیانه در آن زمان مبتنی‌بر عدالت و آزادی باشند.

بوش در نطق رادیویی خود با اشاره به مذاکراتش با کشورهای عربی گفت: به آنها اطمینان دادم که اسراییل می‌تواند به آمریکا به عنوان متحدی جدی و با ثبات تکیه کند. وی افزود: با اسراییلی‌ها درباره باور مشترک‌مان مبنی‌بر اینکه رسیدن به توافق صلح در سال جاری ممکن است،‌ مذاکره کردم.

بوش با اشاره به درگیری میان دولت غرب‌گرای لبنان و حزب‌ا... گفت: ما بر اهداف مشترک‌مان در خصوص صلح در سرزمین مقدس، عراقی ایمن و متحد و دولت مستقل در لبنان که از دخالت خارجی آزاد باشد، تاکید کردیم.

بوش همچنین از عبدا... خواست تا تولید نفت را افزایش دهد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان است، اعلام کرد: در پاسخ افزایش تقاضا از طرف مشتریان و درخواست بوش برای کاهش قیمت بی‌سابقه نفت، ‌تولید نفت خام را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد‌پرس، جورج بوش قرار است درسخنرانی رسمی خود در نشست جهانی اقتصاد در شرم‌الشیخ مصر با فهرست بلندی به کشور‌های خاورمیانه پیشنهاداتی ارائه کند.

بنابراین گزارش، موضوعاتی مانند ایجاد بازارهای اقتصادی آزادتر، وضع اصلاحات سیاسی به‌دنبال ایجاد دولت‌های دموکراتیک، اجازه دادن به زنان و جوانان برای ایفای نقش‌های جدی‌تر در مسائل اجتماعی و تحت فشار گذاشتن کشورهایی همچون ایران و سوریه در زمره این پیشنهادات خواهد بود. بوش پیش از سخنرانی خود در افتتاحیه نشست جهانی اقتصاد در خاورمیانه که در شهر شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود و صدها سیاستمدار و تاجران سرشناس جهانی در آن حضور دارند، گفت: من معتقدم که تنها راه رسیدن به موفقیت، گسترش آزادی‌های اقتصادی و سیاسی است.

بوش ادامه داد: در این سخنرانی به سران کشورهای خاورمیانه توضیح خواهد داد به‌دنبال ایجاد تغییرات ضروری برای رسیدن به عدالت، تحمل و آزادی باشند.

در این گزارش آمده است که «پیام بوش به کشورهایی از منطقه داده می‌شود که از نظر سیستم‌های مدنی و سیاسی، شدیدا از آزادی به دور باشند» که یکی از آنها مصر، میزبان این نشست است.

او پس از ایراد این سخنان و در دیدارهای جداگانه با سران پاکستان، اردن، عراق و مقامات فلسطینی تلاش کرد تا این موضوع را پیگیری کند.

بنا بر این گزارش، تاکید بوش بر ایران نیز به خواسته دیرین او مبنی‌بر مخالفت با تلاش‌های ایران برای داشتن نفوذ بیشتر در منطقه برمی‌گردد.