رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یکی از موانعی بودم که جلوی خشونت این دوم خردادی‌ها را قبل از دوم خرداد گرفتم. وی تاکید کرد: هر انقلابی که به‌وجود آمده، احیانا تندروی‌هایی در‌ آن شکل گرفته است؛ اما به نظر من انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی بوده که به خاطر حساسیت رهبری از این تندروی‌ها مصون مانده است. رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: سعید امامی و برخی دوستان بی‌گناه که مورد اتهام واقع شده بودند، هیچ نقشی در قتل‌های زنجیره‌ای نداشتند. به گزارش خبرگزاری فارس، روح‌ا... حسینیان که در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر سخن می‌گفت، تصریح کرد: اگر روزی دستم می‌رسید و این قدرت را داشتم پرونده قتل‌های زنجیرهای را باز می‌کردم و ریشه‌های این قضیه را بیرون می‌کشیدم. حسینیان در قسمت دیگر گفته‌هایش در تشریح کامل قضیه قتل‌های زنجیره‌ای گفت: در آن زمان چند قتل پشت‌سر هم به‌وقوع پیوست که در زمان حاکمیت دوم خردادی‌ها برای ما امر عجیبی بود و تحلیل‌مان این بود که سازمان منافقین برای بدنام کردن نظام این کار را کرده است، ولی بعد فضایی به وجود آمد که جریان دوم خرداد شروع کرد این قتل‌ها را به گردن جناح رقیب بیندازد و آقای سروش در آن زمان در مقاله‌ و سخنرانی‌هایی علت این قتل‌ها را علت ایدئولوژیک عنوان کرد. عده‌ای هم وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی را متهم کردند. حسینیان با بیان اینکه من قبل از آن دوران قائم مقام دادستان انقلاب در وزارت اطلاعات بودم و به همین خاطر با بدنه وزارت ارتباط داشتم، اظهار کرد: بعد از تحقیقات و به دست‌ آوردن اطلاعات متوجه شدم که عامل اصلی این قتل‌ها آقای کاظمی معروف به «موسوی» از جریان دوم خرداد بود. وی با بیان اینکه یکی از مقام‌های اجرایی کشور در دیداری که از وزارت اطلاعات داشت، گفته بود که آقای موسوی از ذخایر ما در وزارت اطلاعات هستند، اضافه کرد: این آقای موسوی برنامه‌ریز و هدایت‌‌گر بوده است. رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ قتل‌ها توسط کسانی که مورد اعتماد جناح دوم خرداد بودند، بسیار سوال‌برانگیز بود، افزود: بعداز پیگیری‌ها معلوم شد جریان حساب‌شده‌ای پشت این قضیه است که به دنبال نابود کردن وزارت اطلاعات بوده است؛ چرا که آقای دُری‌ نجف‌آبادی را وادار به استعفا کردند.

وی با بیان اینکه آنها به دنبال بازداشت ۵۰ مدیرکل کارآزموده و متدین وزارت اطلاعات بودند، اظهار کرد:‌ در آن زمان شایعات غیراخلاقی برای این افراد درست کردند و اعتراض اول من در آن شرایط به بازجوها بود؛ چرا که معتقد بودم پرونده باید دست افراد بی‌طرفی باشد.

حسینیان در ادامه به سخنرانی خود در مشهد و تشریح سابقه بازجوها، سابقه برنامه‌ریزی‌ها، ملاقات با نیازی اشاره و اضافه کرد: من در آن زمان نمی‌خواستم صحبت‌هایم منتشر شود؛ اما حکمت الهی بر این تعلق گرفت که صحبت‌هایم منتشر شود و مدتی نگذشته بود که آقایان به برخی از حرف‌های بنده رسیدند و قبول کردند که بازجوها پرونده را منحرف کرده‌‌‌اند.

وی به پیغام یکی از مقام‌های اجرایی کشور از طریق وزیر اطلاعات مبنی بر سکوت خودش اشاره کرد و گفت: من در جواب به آنها گفتم که به دنبال جنجال و تشنج نیستم؛ اما شما نمی‌توانید دوستانتان را کنترل کنید و همین هم شد و شروع کردند به متهم کردن افراد بی‌گناه و حتی به من اتهام زدند که فتوای قتل صادر کرده‌ام.

حسینیان با بیان اینکه پس از رسیدگی‌های ابتدایی توسط گروه بازجوهای جدید مشخص شد که سعید امامی و برخی دوستان بی‌گناه که مورد اتهام واقع شده بودند، هیچ نقشی در قتل‌های زنجیره‌ای نداشتند، افزود: آنها پرونده را تکمیل کردند و کیفرخواست هم علیه رقبای موسوی و دیگر عوامل اجرایی صادر شد.