مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه از واشنگتن خواست در صورتی که می‌خواهد به مصالحه‌هایی با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌ این کشور دست یابد، باید حساسیت و توجه بیشتری را در برخورد با تهران نشان دهد. به گزارش ایسنا، این دیپلمات‌ها در پایان نشستی بین محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی اتمی و جان رود معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفتند: دیپلمات آمریکایی متعهد به چیزی نشد، اما قول داد نگرانی‌های البرادعی را با مقامات مافوق خود در میان بگذارد. رود که یکی از مقامات عالی رتبه آمریکایی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای است، از پرداختن به جزئیات مذاکرات خود با البرادعی خودداری و تنها تایید کرد: ایران و سوریه جزو موضوعات گفت‌وگوهای آنها بودند. اما یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت: البرادعی از آمریکا خواست رویکرد خود را در قبال ایران گسترده‌تر کند تا در ازای مصالحه‌های هسته‌ای به نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی ایران

بپردازد.

دیپلمات‌های یاد شده، گفتند: اگرچه ایران به طور تلویحی بسته مشوق های پیشنهادی گروه ۱+۵ را رد کرده است، اما پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا ، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) به علاوه آلمان همچنان تصمیم دارند این بسته را به طور رسمی به ایران ارائه کنند.

این دیپلمات‌ها ادعا کردند: ایران پس از سال‌ها مذاکرات بی‌نتیجه درباره برنامه هسته‌ای‌ خود با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اکنون به دنبال ارتباط مستقیم با برخی از شش قدرت جهانی است.