کوشنر: ایران محتوای بسته پیشنهادی را منتشر کند

وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: بسته مشوق‌های پیشنهاد شده به ایران بسیار سخاوتمندانه بوده و تا چند روز آینده به ایران ارائه خواهد شد. به گزارش ایسنا، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به جزئیات بسته پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت، سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان به ایران اشاره‌ای نکرد، اما گفت: اگر ایران این پیشنهاد را پس از دریافت آن علنی نکند، آن را در اینترنت قرار می‌دهند تا مردم ایران از محتویات آن آگاه شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کوشنر با اشاره به این بسته گفت: این پیشنهادها بسیار دقیق و بسیار سخاوتمندانه‌اند و هر کلمه‌ای با دقت بسیار انتخاب شده است.

وی افزود: این بسته می‌تواند ماهیت این بازی و مهم‌تر از همه رویکردها را عوض کند.

کوشنر گفت: هنوز مشخص نیست چه کسی بسته پیشنهادی را به ایران ارائه خواهد کرد.

وی روز دوشنبه گفته بود که احتمال دارد، نمایندگان گروه ۱+۵ برای ارائه این بسته پیشنهادی به ایران بیایند، اما یک مقام عالی رتبه آمریکایی نیز گفت: احتمال دارد خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مسوولیت را برعهده بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: تهران این بسته پیشنهادی را علنی کند تا مردم ایران بدانند که ما حاضریم هر کاری انجام دهیم؛ هدف این پیشنهاد، ادامه گفت‌وگو پس از تحریم‌ها است.

وی افزود: اگر تهران محتوای بسته را علنی نکند، ما آن را از طریق اینترنت در سراسر جهان منتشر می‌کنیم تا مردم ایران بدانند مقامات عالی‌رتبه‌ کشورهای ۱+۵ روز جمعه توافق کردند بسته جدیدی از مشوق‌ها را در تلاش برای متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌‌ای خود به تهران ارائه کنند. شش قدرت جهانی در گذشته قول داده بودند، در صورتی که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند، بسته مشوق‌های سیاسی، اقتصادی، و امنیتی را که درسال ۲۰۰۶ به ایران پیشنهاد داده بودند، پربارتر کنند.

بسته پیشنهادی سال ۲۰۰۶ شامل به رسمیت شناختن حق ایران برای تولید انرژی هسته‌ای غیر نظامی، قول کمک به ساخت راکتورهای جدید آب سبک، تضمین دسترسی ایران به سوخت، همکاری هسته‌ای غیر نظامی و تجارت گسترده‌تر در زمینه‌های هواپیمایی غیرنظامی، انرژی، فن آوری پیشرفته و کشاورزی بود.

آمریکا نیز مدعی بود که فن‌آوری هسته‌ای صلح آمیز در اختیار ایران قرار می‌دهد، برخی تحریم‌های علیه تهران را برمی‌دارد و مذاکرات مستقیم با ایران برقرار می‌کند.

اجماع درباره از سرگیری مذاکرات

این سخنان در حالی بیان می‌شود که چین اعلام کرد: همه طرف‌های درگیر در مساله هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند که تلاش‌های دیپلماتیک را برای ازسرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات در این باره تقویت کنند.

براساس این گزارش کین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه تاکید کرد: همه طرف‌ها برای رسیدن به راه حل جامع بلندمدت و مناسب مساله هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، کین درباره نشست لندن که با حضور وزیران امور خارجه و نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و چین در تاریخ دوم ماه مه برگزار شد، با خبرنگاران سخن می‌گفت.

به گفته وی در این نشست علاوه بر تاکید بر حل این مساله از طریق مذاکارت دیپلماتیک درباره ازسرگیری گفت‌وگوها مذاکره و اجماع حاصل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین به طور دائم از سیستم بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای حمایت می‌کند و همواره حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات دیپلماتیک را در راستای حفظ صلح و ثبات خاورمیانه خواستار است که این به نفع همه طرف‌ها است.

وی گفت: ایران به عنوان یک کشور عضو پیمان منع اشاعه هسته‌ای حق دارد از انرژی هسته‌ای در مسیر صلح آمیز استفاده کرده و در عین حال به الزامات بین‌المللی‌اش عمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: پکن همواره حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و به روش صلح‌آمیز را پیگیری و در این مسیر تلاش کرده است.

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس جمعه گذشته اعلام کرد: پنج عضو دائم شورای امنیت آلمان که درباره ایران مذاکره می‌کنند، توافق کرده‌اند تلاش‌ها برای ارائه مشوق‌ها به ایران را ازسر بگیرند.

این گزارش همچنین حاکی است: مقامات تهران همواره تاکید کرده‌اند که بر سر حقوق ملت ایران از جمله حق دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای با هیچ کشوری مذاکره نخواهند کرد. در همین چارچوب پایگاه اینترنتی موندو که از جمله رسانه‌های پرمخاطب منطقه بالکان محسوب می‌شود، با انتشار گزارشی خبری- تحلیلی، ضمن ارزیابی آخرین مواضع مسوولان ایرانی، نتیجه گرفته است که ایران هیچ مشوقی را در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پایگاه اینترنتی صربی در گزارش خود در خصوص آخرین تحولات مربوط به موضوع هسته‌ای ایران، آورده است: آن‌گونه که اعلام شده، جمهوری اسلامی‌ایران هیچ گونه مشوق جدیدی که منطبق بر حقوق ملت ایران نبوده یا حق این کشور در زمینه غنی سازی اورانیوم را نادیده انگارد، نخواهد پذیرفت.

موندو ادامه می‌دهد: ارائه بسته جدید مشوق‌های غربی به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که مسوولان ایرانی بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورشان تاکید و در عین حال اعلام کرده‌اند که غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم این کشور بر اساس قوانین بین‌المللی و معاهدات جهانی است.

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشستی که به تازگی با نمایندگان رسانه‌ها در تهران داشته با صراحت اعلام کرده است که جمهوری اسلامی‌به هیچ وجه از حق خود در این زمینه نمی‌گذرد و به همین دلیل، هیچ گونه مشوقی که این حق را از تهران سلب کند، نخواهد پذیرفت.

این گزارش می‌افزاید: تمام این مواضع در حالی بیان می‌شود که فرانسه به عنوان یکی از طراحان بسته‌ای که قرار است به زودی به ایران تحویل شود، از اعلام هر گونه جزئیات این بسته خودداری کرده و یادآور شده است که در این باره نباید پیشداوری خاصی صورت گیرد.