مشوق‌های ناقض حقوق خود را نمی‌پذیریم

دنیای اقتصاد- در حالی که سخنگوی وزارت خارجه انگلیس میزبان نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای موسوم به ۱+۵، جمعه بعدازظهر و در پایان این نشست از توافق کشورهای یادشده برای اعطای مشوق‌های جدید به ایران در قبال تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خبر داد و تاکید کرد که محتوای این بسته پیشنهادی جدید تنها برای ایران افشا خواهد شد، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از بی‌اطلاعی مقامات ایرانی از محتوای این بسته پیشنهادی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی درباره بسته مشوق‌های جدید ۱+۵ برای ایران و وجود گزینه تعلیق در آن را گمانه‌زنی دانست و افزود: کشورهای ۱+۵ اعلام کرده‌اند تا زمان رسیدن بسته به دست مسوولان ایرانی محتوای آن را افشا نمی‌کند. البته ما نیز هنوز به صورت رسمی چیزی دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره انتظارات ایران از بسته مشوق‌های جدید ۱+۵ برای ایران اظهار کرد: ما پیش از این، توصیه‌های لازم را به این کشورها کرده‌ایم اما به طور کلی معتقدیم که آنها نباید رویکرد گذشته خود در قبال ایران را ادامه دهند، بلکه باید نگاهشان به موضوع هسته‌ای ایران را با حقوق ملت ما و قوانین بین‌المللی منطبق سازند.

حسینی تاکید کرد: هر مشوقی که به هر شکل ناقض حقوق ملت ما باشد به هیچ وجه از سوی تهران قابل پذیرش نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع اخیر مقامات روسی مبنی بر لزوم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران در طول مذاکرات گفت: البته اظهارات متفاوتی در خصوص مواضع برخی مسوولان روسی در این خصوص در رسانه‌ها نقل شده که ما نیز موضع خود را در این باره قبلا مطرح کرده‌ایم و تغییری در آن رخ نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیات روسی از مفاد بسته پیشنهادی ایران برای مدیریت مسائل جهانی باخبر است، اما رسانه‌ها در این خصوص بی اطلاعند؟ گفت: کلیات این بسته در رسانه‌ها مطرح شده و درباره آن توضیحات کافی ارائه شده است.

وی اظهار کرد: همانگونه که قبلا اعلام شده است، این بسته حاوی محورهای سیاسی، اقتصادی و مباحثی برای کمک به صلح جهانی با رویکرد عدالت‌طلبانه و تاکید بر حاکمیت ملی کشورها و محترم شمردن حقوق کشورهای دیگر است.

حسینی از آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو با طرف‌های مشتاق جهت مذاکره در خصوص بسته پیشنهادی ایران خبر داد و افزود: در همین چارچوب آمادگی داریم تا در حرکتی دسته جمعی اقدامات لازم را نیز ساماندهی کنیم.سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر مجدد اولی‌هاینونن معاون پادمانی محمد البرادعی به ایران گفت: صحبت‌هایی در این باره شده و‌هاینونن قصد سفر دوباره به ایران را دارد اما هنوز زمان قطعی این سفر مشخص نیست. در بخش دیگری از این نشست خبری از حسینی در خصوص سخنان اخیر سید محمد خاتمی رییس‌جمهور سابق، درباره مصداق صدور انقلاب از نظر حضرت امام‌خمینی‌(ره) سوال شد که وی در پاسخ تاکید کرد: فکر نمی‌کنم اظهارات ایشان متوجه سیاست خارجی دولت نهم باشد، ضمن اینکه بهتر است توضیحات دقیق تر در این خصوص را از خود ایشان جویا شوید.

وی در واکنش به مواضع اخیر ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان مبنی بر لزوم اخراج سفیر ایران از لبنان، اظهار کرد: در خصوص تحولات لبنان ما تنها در یک جمله تاکید داریم و آن توصیه به گروه‌های سیاسی لبنان برای حفظ هوشیاری است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد ما در حال حاضر اصل هوشیاری مهم‌ترین عاملی است که گروه‌های لبنانی و حاکمان سیاسی به آن احتیاج دارند.حسینی در واکنش به سوالی درباره حضور مقتدی صدر در ایران، افزود: دفتر ایشان این خبر را تکذیب کردند و من نمی‌دانم که طرح چندین باره این موضوع چه اهمیتی دارد.وی درباره ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی در خصوص طرح دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده برای ترور شخصیت‌های ایرانی، گفت: صحت این خبر مورد تردید است و ما به اخباری که از منابع موثق ذکر نشود، اهمیتی نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اعلام حمایت تهران از تمامی توافقات خارجی دولت قانونی عراق در خصوص آنچه که به تازگی تحت عنوان افشای توافقات طولانی‌مدت عراق و آمریکا در رسانه‌های داخلی مطرح شده است، اظهار کرد: در این باره آنچه تاکنون وجود داشته صرفا در رسانه‌ها بوده و چیز خاصی از جانب مسوولان عراقی اعلام نشده است، اما ایران معتقد است، تصمیم نهایی در خصوص هر توافقنامه‌ای بر عهده دولت عراق و منتخبان ملت آن کشور است.

حسینی در واکنش به سفر کاندولیزا رایس به منطقه و دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی نیز گفت: اهداف مقامات آمریکایی از انجام این سفرها کاملا مشخص است و بدون شک تامین منافع و امنیت رژیم صهیونیستی و پایمال کردن حقوق ملت مظلوم فلسطین نیز از جمله دستورات این سفر خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از رویکرد واشنگتن در خصوص تحولات خاورمیانه و منطقه خلیج فارس، گفت: ما به وضوح شاهد دخالت‌های آشکار آمریکا در شئون مختلف مسائل منطقه هستیم که در این چارچوب همواره رویکردهای نادرست خود را دنبال می‌کنند، اما بدون شک با هوشیاری طرف‌های مقابل و دولت‌های منطقه نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

حسینی در خصوص سفر اخیر هیات عراقی به تهران اظهار کرد: در این سفر درباره مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی مذاکراتی انجام شد و آنچه که ایران در ارتباط با عراق بارها مورد تاکید قرار داده در مذاکره با این هیات نیز مورد مشورت قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر حمایت تهران از دولت نوری المالکی یادآور شد: در این مذاکرات لزوم برخورد قانونی با گروه‌های مسلح غیرقانونی در نقاط مختلف عراق و حفظ و تثبیت امنیت و ثبات در این کشور مورد تاکید قرار گرفت. ایران همواره تلاش می‌کند با ایجاد همگرایی بین گروه‌های مختلف عراقی ضمن تحقق وحدت ملی در آن کشور به ایجاد امنیت و ثبات در آن کمک کند.

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف مجدد محموله مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر از سوی آذربایجان،

اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات ما هنوز چنین چیزی تایید نشده است، اما ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و شرکت روسی نیز در موعد مقرر محموله‌های مورد ذکر را به ایران ارسال خواهد کرد. حسینی درباره آنچه یکی از خبرنگاران پیش شرط ایران برای دور بعدی گفت‌وگو با آمریکا در خصوص مسائل عراق خواند، اظهار کرد: محور اصلی گفت‌وگوهای ما با طرف آمریکایی و با حضور طرف عراقی مساله امنیت و ثبات در کشور عراق بوده است، اما آنچه در حال حاضر شاهد، بمباران‌های علنی، آشکار و گسترده آمریکایی‌ها و کشتار مردم عراق هستیم. از این رو، معتقدیم با توجه به این شرایط گفت‌وگوها حاصلی نخواهد داشت و معنا پیدا نخواهد کرد.