فروش جهانی فیلم‌ها

فیلم ابرقهرمانی «آیرون من» با بازی رابرت داونی جونیر در ۷۵۰۰ سینما در ۵۷ کشور به فروشی در حدود ۸/۹۶‌میلیون دلار دست یافت و فیلم اول دنیا شد.

ورایتی اعلام کرد «آیرون من» که بر مبنای یکی از قصه‌های مصور انتشارات مارول ساخته شده، از چهارشنبه پیش و دو روز زودتر از آمریکا در سینماهای سراسر جهان به نمایش درآمد و در بسیاری از بازارهای فروش فراتر از انتظار ظاهر شد و در رده نخست جدول قرار گرفت. این فیلم در بریتانیا ۳/۱۰‌میلیون دلار و در مکزیک ۶/۹‌میلیون دلار فروش داشت. ضمن اینکه فروش آن در کره جنوبی ۵/۷، در فرانسه ۱/۷، در اسپانیا ۲/۶ و در برزیل شش‌میلیون دلار بود. فروش بسیار خوب «آیرون من» تقریبا سه برابر «۱۰ هزار سال پیش از میلاد» پرفروش‌ترین فیلم قبلی سال ۲۰۰۸ بود و ضمنا بهترین عملکرد یک فیلم را در سطح بین‌المللی پس از «هری پاتر و محفل ققنوس» داشت که ژوئیه پیش ۱۹۳‌میلیون دلار فروخت. با «آیرون من» فصل نمایش فیلم‌های بزرگ تابستانی نه تنها در آمریکا بلکه در بازار جهانی نیز آغاز شد. این هفته «راننده مسابقه سرعت» برادران واچووسکی از راه می‌رسد و در دو هفته آینده نیز دو فیلم «وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» به نمایش در‌می‌آیند که هر کدام می‌توانند در گیشه‌های فروش موفق باشند.

موفقیت «آیرون من» در سطح بین‌المللی بیشتر از این جهت اهمیت دارد که شخصیت ابرقهرمان آن تا پیش از تبلیغات گسترده تهیه‌کنندگان فیلم چندان برای تماشاگران غیرآمریکایی آشنا بود. کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به فروش بسیار خوب «آیرون من» در هفته اول نمایش، این فیلم به راحتی می‌تواند از مرز ۳۰۰‌میلیون دلار فروش در سطح بین‌المللی عبور کند و به پای دو فیلم «اسپایدرمن» و «ترانسفورماتورها» برسد که به ترتیب با ۴۱۸ و ۳۸۲‌میلیون دلار فروش به کار خود پایان دادند. تاکنون تنها ۱۱ فیلم توانسته‌اند در هفته نخست اکران در سطح بین‌المللی به فروش ۱۰۰‌میلیون دلاری دست پیدا کنند که «آیرون من» یکی از آنهاست. در این میان تنها دو فیلم «رمز داوینچی» و «جنگ دنیاها» غیردنباله‌ای بوده‌اند. بیشترین فروش هفته اول در سطح بین‌المللی را «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» دارد که ماه مه گذشته ۲۵۱‌میلیون دلار فروخت. فیلم فانتزی و رزمی «امپراتوری ممنوعه» با بازی جت لی و جکی چان در بازارهای آسیایی تقریبا هشت‌میلیون دلار فروش داشت و دومین فیلم پرفروش دنیا شد. کمدی رومانتیک «ندیمه» به کارگردانی پل وایلند همزمان در آمریکا از روز جمعه در ۱۳۳۵ سینما در ۲۱ کشور افتتاح شد و ۵/۶‌میلیون دلار فروخت. این فیلم در مکزیک ۶/۱‌میلیون دلار و در استرالیا و بریتانیا نیز ۵/۱‌میلیون دلار فروش داشت.