سوبولوف، حامل پیام پوتین برای احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک مقام بلندپایه روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران تعهد داده است که روابط دو کشور ادامه خواهد یافت به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ریانووستی به نقل از والنتین سوبولوف کفیل شورای امنیت ملی روسیه افزود: در جریان یک ملاقات، رییس جمهوری ایران پیام رییس جمهوری روسیه را دریافت کرد. سوبولوف گفت: محتوای پیام این بود که روسیه اصول روابط دوجانبه با ایران را تائید می‌کند و سیاست مسکو به این که چه کسی در مسند قدرت قرار دارد، متکی نخواهد بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران دراین دیدار با تاکید بر اینکه امروز قدرت آمریکا و برخی کشورهای زورگو به عنوان پایه‌گذاران مناسبات حاکم بعد از جنگ جهانی دوم به سرعت رو به افول است، تصریح کرد: ایران و روسیه می‌توانند با توسعه همکاری‌ها نقشی موثر در ایجاد مناسبات جدید جهانی ایفا کنند.

محمود احمدی‌نژاد دیروز در دیدار کفیل شورای امنیت ملی روسیه، با بیان اینکه ایران و روسیه دو کشور دوست و متحد تاریخی و طبیعی هستند، خاطرنشان کرد: همکاری‌های مشترک ایران و روسیه به عنوان دو کشور مهم و موثر در مسایل مختلف به نفع دو ملت و امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، وی با اشاره به توافقات رو به گسترش و در حال اجرای تهران و مسکو گفت: باید از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان ایران و روسیه در جهت توسعه و افزایش روز افزون روابط دو جانبه استفاده کرد.

احمدی‌نژاد درباره موضوع فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اظهار داشت: شرایط و آینده روشن و مناسب است.

والنتین سوبولوف، کفیل شورای امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه روسیه سیاست‌های تک قطبی را به رسمیت نمی‌شناسد، تصریح کرد: امروز مراکز قدرت جدید در جهان وجود دارد که نادیده گرفتن آنها امکان ندارد.

سوبولوف با بیان اینکه مواضع ایران وروسیه در مسایل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار نزدیک و منطبق است، اظهار کرد: تهران و مسکو می‌توانند با توسعه همکاری‌ها مانع ایجاد خدشه توسط دیگران در روابط دو کشور شوند.

کفیل شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد: روسیه از موضع خود در قبال موضوع هسته‌ای مبنی بر حق مسلم ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای عقب نشینی نخواهد کرد.

سوبولوف گفت: روسیه از اقدام ایران در تدوین و ارائه بسته پیشنهادی شامل موضوعات مهم بین‌المللی از جمله فناوری هسته‌ای استقبال می‌کند.