گسترش همکاری‌های ایران و سریلانکا به نفع آسیا

دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری کشورمان که در راس هیات عالی‌رتبه به سه کشور آسیایی پاکستان، سریلانکا و هند سفر کرده است، دوشنبه شب پس از دیدار و گفت‌و‌گو با همتای پاکستانی خود وارد سریلانکا شد و مورد استقبال راجا پاکسا، رییس‌جمهور سریلانکا، قرار گرفت. روسای جمهوری دو کشور پس از یک ساعت گفت‌و‌گوی خصوصی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. احمدی‌نژاد در این مصاحبه تصریح کرد: توسعه همکاری‌های دو کشور نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت، بلکه به نفع صلح و امنیت در منطقه و آسیا خواهد بود.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران، سفر رییس‌جمهور سریلانکا به تهران در سال گذشته را گام مهمی در راستای توسعه همکاری‌‌های دو کشور دانست و افزود: در سفر آقای راجا پاکسا به تهران گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و توافقات خوبی حاصل شد و خوشحالیم که بخشی از این توافقات در سفر امروز به مرحله اجرا درآمد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ایران از تمامیت ارضی سریلانکا در مجامع بین‌المللی دفاع می‌کند و سریلانکا نیز، همین مسیر را دنبال می‌کند. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه «تحولات بزرگی در جهان در حال وقوع است و کشورهای مستقل نیازمند رایزنی بیشتر با یکدیگرند»، از ایران و سرلانکا به عنوان دو کشوری که باور دارند مناسبات جهانی باید براساس عدالت استوار باشد، یاد کرد.

قدرت‌های فاسد از بین رفتنی هستند

محمود احمدی‌نژاد همچنین در جمع علما، مسلمانان و رهبران مذاهب و ادیان سریلانکا گفت: بشارت می‌دهم که تحقق وعده خدا نزدیک است و قدرت‌های فاسد از بین رفتنی هستند.

وی در دومین روز از سفرش به سریلانکا خاطرنشان کرد: قدرت‌های زورگو در حال فرو پاشی هستند و فاسدان و جنایتکاران از بین خواهند رفت و عدالت و دوستی و عشق و خداپرستی خواهد آمد و جهان را خواهد گرفت. رییس جمهوری در ادامه با اشاره به وضعیت امروز جهان و طرح این سوال که ماموریت امروز ما چیست، گفت: برخی قدرت‌های فاسد امروز به راحتی جنگ به راه می‌اندازند کشورها را اشغال می‌کنند و انسان‌های بی‌گناه و مظلوم را می‌کشند یا از سرزمین خود بیرون می‌کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این قدرت‌های زورگو و سلطه طلب برای اینکه سلاح‌های خود را بفروشند، جنگ به راه می‌اندازند و به هیچ یک از اصول انسانی احترام نمی‌گذارند و کرامت انسان‌ها و شخصیت آنها را از بین می‌برند.

راه‌اندازی پروژه پالایشگاهی سریلانکا

رییس‌جمهوری اسلامی ایران پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت سریلانکا را راه‌اندازی کرد.

احمدی‌نژاد و ماهیندا راجاپاکسا ظهر سه‌شنبه به وقت محلی در بازدید از پالایشگاه قدیمی ساپو گاسکاندا و در آستانه آغاز به کار پروژه سرمایه‌گذاری مشترک برای بازسازی و توسعه این پالایشگاه لوح یادبود این طرح را پرده برداری و نهال دوستی در محوطه این پالایشگاه غرس کردند .

بر اساس تفاهمنامه‌ای که به امضای مسوولان دو کشور رسید، جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی ابعاد فنی و کارشناسی طرح پروژه بازسازی و نوسازی پالایشگاه ساپوگاسکاندا را برای سرمایه‌گذاری مشترک تهران و کلمبو اجرا خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در ساخت این پالایشگاه با صدور خدمات فنی و مهندسی و بکارگیری نیروی متخصص ایرانی ظرفیت‌های بومی خود را برای ساخت پالایشگاه نفت در خارج از کشور به نمایش می‌گذارد. در صورت اجرای این پروژه مشترک در کلمبو ظرفیت این پالایشگاه قدیمی از فرآوری ۵۰‌هزار بشکه نفت به ۱۰۰هزار بشکه در روز خواهد رسید. همچنین علاوه‌بر اشتغال‌زایی جدید برای نیروهای متخصص ایرانی بیش از ۱۲ درصد سود حاصل از صدور خدمات فنی مهندسی نصیب کشورمان می‌شود .

رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن بازدید از پالایشگاه «ساپو گاسکاندا»‌ سریلانکا و طرح مشترک ساخت پالایشگاه جدید گفت:قدرت‌های زورگو رفتنی هستند و دوستی، عدالت، صلح و پاکی پایدار خواهد ماند.

محمود احمدی‌نژاد در بازدید از پالایشگاه ساپو گاسکاندا و طرح سرمایه گذاری مشترک دو کشور، برای ارتقای سطح این پالایشگاه قدیمی و احداث پالایشگاه جدید ابراز امیدواری کرد که این پالایشگاه هر چه سریع‌تر عملیاتی شود و دو ملت ایران و سریلانکا از منافع آن بهره مند شوند.

احمدی‌نژاد ظهر سه‌شنبه به وقت محلی پس از این بازدید، در سخنانی همچنین با آغاز به کار طرح مشترک جمع‌آوری و انتقال آب به دشت‌های تشنه در سریلانکا اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح مشترک (سد و نیروگاه برق آبی اومااویا) روابط دو کشور وارد مرحله جدید می‌شود.