۱۶تصمیم جدید برای بورس تهران

به گفته رییس بورس صندوق‌های املاک و مستغلات جایگزین ارتقا یافته فروش متری مسکن هستند

دنیای اقتصاد- علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس از آغاز فعالیت صندوق‌های املاک و مستغلات تا پایان اردیبهشت خبر داد که به گفته وی، باعث خاتمه بورس بازی در بازار مسکن خواهد شد. وی این صندوق‌ها را جایگزین ارتقا یافته «طرح فروش متری مسکن» دانست که چند سال پیش به عنوان طرحی برای سرمایه‌گذاری صاحبان پس‌اندازهای کوچک در پروژه‌های ساخت‌وساز مطرح شد ولی به عللی نامعلوم نافرجام ماند.

صاحب‌نظران اقتصادی اگر چه آغاز فعالیت صندوق‌های املاک و مستغلات را گامی مناسب در جهت تکامل بازار سرمایه ارزیابی می‌کنند، اما قضاوت در خصوص تاثیر قابل ملاحظه این صندوق‌ها بر بورس بازی، مسکن را زود هنگام و خوش‌بینانه تلقی می‌کنند.

به اعتقاد این صاحبنظران، بورس‌بازی مسکن در ایران که هر از چندی به صورت مقطعی اقتصاد ایران را درگیر خود می‌کند ریشه در ناکارآمدی‌‌های مختلف بازارهای مالی ایران دارد که بخش مهمی از این ناکارآمدها نیز به سیاست‌های غیرکارشناسی در سطح اقتصاد کلان مربوط می‌شود.

شاهد مدعا اینکه به‌رغم دو برابر شدن نقدینگی در دو سال اخیر، بازار سرمایه به دلیل سیاست‌های دستوری ناکارآمد از جذب حتی درصد ناچیزی از این نقدینگی ناتوان بوده و بخش عمده نقدینگی، به بورس‌بازی مسکن سرازیر شده است. کاهش سودآوری تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی شفاف به دلیل سیاست‌های اقتصادی کنترل قیمت از طریق بخشنامه و واردات، علت اصلی ناتوانی بورس و شرکت‌های صنعتی در جذب این میزان از نقدینگی بوده است.

یک صاحب‌نظر اقتصادی با اشاره به ناکامی دولت در هدایت نقدینگی به بخش تولید گفت: طنز تلخ اینجا است که تنها بخش تولیدی که در یک سال اخیر قادر به جذب سهمی از نقدینگی شده است، بخش ساخت‌و‌ساز است و این اتفاق نه در سایه یک سیاست اقتصادی مشخص از سوی دولت بلکه در سایه ناتوانی دولت از سیاستگذاری در این بخش بوده است.

وی توضیح داد که اگر دولت می‌توانست از طریق واردات یا دستور جلوی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن را بگیرد در بخش تولید مسکن نیز شرایط سایر بخش‌های تولیدی را شاهد بودیم که در آنها به‌رغم امتیازات و رانت‌های فراوان و حتی تامین نقدینگی موردنیاز از سوی دولت شاهد کاهش رشد سرمایه‌گذاری هستیم که در آمارهای رسمی بانک مرکزی قابل‌مشاهده است.

سایر برنامه‌های بورس برای سال جاری را در صفحه بورس ۹ بخوانید