رد اتهامات با ادعای بی‌سوادی و بی‌اطلاعی

دنیای اقتصاد- دومین جلسه رسیدگی به اختلاس ۵/۷ میلیارد تومانی در شرکت بیمه ایران دو روز بعد از بازگشایی این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران، به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی در شعبه ۷۶ این دادگاه کیفری برگزار شد. در این جلسه به اتهامات ۹ نفر از متهمان در دو نوبت صبح و عصر رسیدگی شد که هیچ کدام از متهمان اتهامات وارده به خود را نپذیرفتند و اغلب حتی نسبت به عنوان اتهامی «اختلاس» نیز ابراز بی‌اطلاعی کردند. در ابتدای جلسه دادگاه نیز نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: در ابتدای جلسه نخست نام «م.ر» برده شد که مربوط به دوران ریاست وی در دیوان محاسبات وقت بوده است و ربطی به سمت فعلی وی ندارد که اصلاح می‌شود. همچنین یکی از متهمان در بخشی از دفاعیاتش به نقش «ج. الف» به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده اشاره کرد. بر اساس کیفرخواست، او در این پرونده دارای اتهام معاونت در اختلاس توام با جعل، تحصیل مال نامشروع و غصب عنوان مامور وزارت اطلاعات است.

متهمی که خودش اختلاس را کشف کرد

آن گونه که خبرگزاری های مهر و ایسنا گزارش داده‌‌اند، در جلسه دیروز دادگاه، متهم ردیف چهارم در جایگاه قرار گرفت و گفت: من از روزی که متوجه این ماجرا شدم، به یکی از همکارانم اطلاع داده بودم که چنین جریانی وجود دارد. در واقع من خودم مستنداتی در رابطه با یک چک پیدا کردم و آن را به آقای «ز» تحویل دادم. من فقط سرپرست اداری مالی بیمه ایران شعبه کرج بودم. در واقع من جان خود را در این راه گذاشتم و در عرض چهار ماه این اختلاس را کشف کردم و اگر خودشان پیگیر این قضیه بودند، قطعا بیشتر از دو سال طول می‌کشید. متهم ردیف چهارم اظهار کرد: بنده از چهار بعدازظهر تا شش صبح در شعبه فاطمی بودم و سرنخ این قضیه را پیدا کردم.

متهمی که نمی‌دانست اختلاس چیست

در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس در بیمه ایران ذبیح‌زاده نماینده دادستان تهران به قرائت کیفرخواست صادره علیه «ر.م» پرداخت و گفت: این فرد به وصول ۱۲ فقره چک با واسطه و بدون واسطه به مبلغ سه میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۷۵۵ هزار ریال و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال از وجوه ناشی از اختلاس متهم است. با عنایت به کیفرخواست صادر شده برای او، تقاضای اشد مجازات را دارم.در ادامه قاضی مدیرخراسانی با تفیهم اتهام به «ر.م» از او پرسید: کیفرخواست صادره را قبول دارید یا خیر؟ که متهم گفت: خیر. من کیفرخواست صادر شده را قبول ندارم. آقای «ف» روی حساب دوستی که داشتیم، یکسری چک‌ به من داده‌اند. «ر.م» با نپذیرفتن کیفرخواست صادره علیه خود گفت: من اصلا نمی‌دانم اختلاس چیست؛ زیرا اصلا سواد ندارم.

متهمی که نمی‌دانست چک‌ها از کجا می‌آید

در ادامه این جلسه، ذبیح‌زاده نماینده دادستان تهران کیفرخواست یکی دیگر از متهمان پرونده اختلاس بیمه ایران را قرائت کرد و گفت: آقای «م.غ» ۴۰ ساله اهل لاهیجان متهم است به وصول وجه ۹ فقره چک ناشی از اختلاس توام با جعل و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۴۰ میلیون ریال از وجوه ناشی از اختلاس. قاضی مدیرخراسانی رییس دادگاه ضمن تفهیم اتهام به متهم از او پرسید: آیا اتهامات مطرح شده را قبول دارید یا خیر؟ که متهم پاسخ داد: من به هیچ عنوان کیفرخواست را نمی‌پذیرم. من اصلا نمی‌دانم چک از کجا می‌آمد. آقای «ف» می‌گفتند این چک را به بانک ببر.

متهمی که از اختلاس اطلاع نداشت

در ادامه این جلسه نماینده دادستان تهران گفت: بر اساس کیفرخواست صادره، «الف.ع» متهم است به همکاری در وصول وجه ناشی از اختلاس و وصول ۳۰ فقره چک جمعا به مبلغ یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۰۰ ریال و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۳۵ میلیون ریال وجوه ناشی از اختلاس. با عنایت به کیفرخواست صادره برای متهم تقاضای مجازات می‌شود. قاضی مدیرخراسانی ضمن تفهیم اتهام به «الف.ع» از او پرسید که آیا اتهامات مطرح شده را قبول دارد یا خیر. متهم پاسخ داد: خیر. من هیچ‌گونه اطلاعی از اختلاس نداشتم. چک‌ها را آقای «ک» در اختیار من می‌گذاشت و من به اتفاق همسرم که نمایندگی بیمه داشتیم مبلغ ۱۰ درصد از چک‌ها را برمی‌داشتیم.

متهمی که ادعا می‌کرد خانه‌دار است

در ادامه قاضی مدیرخراسانی از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست اولین متهم زن این پرونده به نام «ع.ح» را قرائت کند. نماینده دادستان عنوان اتهامی این متهمه را معاونت در اختلاس توام با جعل با تشکیل شبکه چند نفری به واسطه وجه یک فقره چک به مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵۰ میلیون ریال از وجوه ناشی از اختلاس را عنوان کرد.قاضی مدیرخراسانی از متهمه خواست در جایگاه قرار گیرد و از او پرسید که آیا مفاد کیفرخواست را قبول دارد یا خیر؟ که متهمه پاسخ داد: خیر، نمی‌پذیرم. من هیچ گونه معاونتی نداشتم و کارمند نمایندگی بیمه نیستم بلکه خانه‌دار هستم و چک بابت معامله زمینی بوده که با آقای «د.ف» داشتم. در پایان دادگاه قاضی مدیرخراسانی زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۹ صبح روز شنبه هفته آینده اعلام کرد.