بلیت هواپیما 2 نرخی می‌شود

تخفیف ۱۵درصدی در ساعات غیراوج تقاضا

دنیای اقتصاد - معاون وزیر راه و شهرسازی از دونرخی شدن بلیت هواپیما پس از اجرای فاز دوم هدفمندی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی به ستاد هدفمندی پیشنهاد داده است در ساعات اوج پرواز نرخ بلیت هواپیما براساس افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت ارز و میزان تورم محاسبه شود که این قیمت، نرخ اصلی بلیت هواپیما خواهد بود و در ساعات غیر اوج قیمت بلیت ۱۵ درصد کاهش یابد. همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، مشکلاتی برای شرکت‌های هواپیمایی به وجود آمد که البته با تخفیف ۲۰۰ تومانی در قیمت سوخت هواپیما تا پایان سال گذشته این مشکل تا حدودی رفع شد. اما شرکت‌های هواپیمایی همواره نسبت به نرخ پایین بلیت و افزایش هزینه‌ها انتقاد داشتند که بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی بنا بر آن شد که در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همزمان با افزایش قیمت سوخت، نرخ بلیت هواپیما هم گران شود. به گفته نیکزاد در صورت گران شدن سوخت، نرخ بلیت هواپیما از طریق فرمول میزان (سوخت×گرانی×تورم)÷مسافر محاسبه می شود.

این در حالی است که رتبه‌بندی ایرلاین‌ها نیز که چندی است در دستور کار وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته است، منتظر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده و در واقع رتبه‌بندی ایرلاین‌ها با محوریت ایمنی و افزایش خدمات خواهد بود و در نرخ بلیت‌ها نیز موثر است.

شهریار افندی‌زاده درباره پیشنهاد این وزارتخانه درخصوص بلیت دونرخی به فارس گفت: ‌در بحث حمل و نقل پیش‌بینی می‌شد که اواخر سال ۹۰ مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی دولت اجرایی شود اما با تصمیمات مجلس و دولت مرحله دوم این قانون کماکان اجرایی نشده است.وی با اشاره به بحث‌های اخیر درباره نرخ سوخت هواپیما ادامه داد: به هر حال در افزایش قیمتی که بابت مابه‌التفاوت قیمت سوخت هواپیما وجود دارد قطعا قسمتی از هزینه‌ها توسط خود مردم پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آنچه که در بحث نرخ سوخت حمل‌ونقل هوایی وجود دارد این است که نرخ سوخت در ابتدا هر لیتر ۴۰۰ تومان تصویب شد اما با بروز مشکلات برای شرکت‌های هواپیمایی، دولت و بخصوص معاون اول رییس‌جمهور پیگیری‌های دقیقی انجام دادند که در نتیجه مصوب شد نرخ سوخت برای ایرلاین‌ها تا پایان سال ۹۰ هر لیتر ۲۰۰ تومان تصویب شود و در سال ۹۱ نرخ سوخت متفاوت باشد.

افندی‌زاده ادامه داد: با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت نرخ سوخت، مابه‌التفاوت نرخ ارز و تورم، هزینه‌های اضافه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی وارد می‌شد؛ بنابراین از سوی وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهایی درباره نرخ جدید بلیت هواپیما در اختیار ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفت.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در این پیشنهاد به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است که بابت مابه‌التفاوت نرخ سوخت و ارز و با در نظر گرفتن تورم، افزایش قیمتی در بلیت‌های هواپیما اعمال شود.وی یادآور شد: اما طی توافق با شرکت‌های هواپیمایی ساعت پروازها به دو گزینه ساعت اوج پرواز (پیک) و ساعت غیرپیک پرواز تقسیم می‌شود.

وی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی به ستاد هدفمندی پیشنهاد داده است در ساعات اوج پرواز نرخ بلیت هواپیما براساس افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت ارز و میزان تورم محاسبه شود که این قیمت، نرخ اصلی بلیت هواپیما خواهد بود.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها اضافه کرد: در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، از ساعت ۶ ‌الی ۱۰ صبح و همچنین ۱۷ الی ۲۱ ‌نرخ بلیت هواپیما براساس موارد مذکور و بر پایه قیمت اصلی اعمال می‌شود. افندی‌زاده افزود: اما در ساعت‌های غیراوج یعنی ساعت ۱۰ صبح الی ۱۷ و ساعت ۲۱ الی ۶ صبح روز بعد و همچنین روزهای تعطیل، ۱۵درصد از نرخ اصلی بلیت هواپیما کاهش می‌یابد و در واقع تخفیفی اعمال می‌شود.

افندی زاده ادامه داد: در واقع پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که هر نرخی که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها تعیین شود، در ساعات غیراوج پروازی با ۱۵ درصد کاهش ارائه شود که ایرلاین‌ها نیز از این مورد استقبال کرده‌اند. نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: این مورد موجب می‌شود مردم در ساعات غیرپیک سفر نیز از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند که قطعا این امر موجب توزیع بهینه مسافر در کل روز خواهد شد و می‌توان از ظرفیت فرودگاه‌ها به خوبی استفاده کرد.