غلامرضا مصباحی مقدم، عضو ناظر هیات امنای صندوق توسعه ملی گفت: می‌خواهند صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود، ولی ما نمی گذاریم.

نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اساسنامه صندوق توسعه ملی افزود: نکته این است که اولا تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی پرداخت شود و تبدیل به ریال نشود. دوم اینکه این منابع در سرمایه‌گذاری‌های آینده اقتصادی به کار گرفته شود و شرط سوم این است که این طرح‌های سرمایه‌گذاری دارای توجیه فنی اقتصادی و مالی باشد. وی افزود: من نگرانم که اگر منابع صندوق توسعه ملی به شکل بودجه‌ای استفاده شود دیگر چیزی نمی‌ماند و دو بند در لایحه بودجه آمده بود که با وجود اینکه ۳ ساعت در مجلس برای آن بحث شد، اما به نتیجه نرسید و به کمیسیون تلفیق ارجاع شد تا در آن اصلاح شود و اگر مشکلی برای صندوق توسعه وجود دارد، برطرف شود.

مصباحی مقدم گفت: اگر منابع صندوق توسعه ملی در بازار تبدیل به ریال شود نمی‌توانیم به خریدار ارز تکلیف کنیم که فقط کالای سرمایه‌ای وارد کند، بلکه او به سمت واردات کالای مصرفی می‌رود؛ بنابراین در سال تولید ملی به جای حمایت از تولید داخلی منابع صندوق صرف واردات کالاهای مصرفی می‌شود.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: در تصمیم اقتصادی باید همه جوانب در نظر گرفته شود و مشکل صنعت حل و نیاز ریالی و ارزی برطرف شود.

وی به دیدار نمایندگان با رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور در این جلسه اعلام کرد بر روی منابع صندوق توسعه ملی قفلی گذاشته‌اید که می‌خواهیم آن را برداریم و اجازه دهید ارز این صندوق در بازار تبدیل به ریال شود. من در پاسخ گفتم این کار خطرناک است چون نباید گفت منابع صندوق توسعه ملی برای تنظیم بازار ارز به کار می‌رود و برای حل هر مشکل راحت‌ترین راه استفاده نشود.

مصباحی‌مقدم افزود: صندوق توسعه ملی نروژ هزار میلیارد دلار ذخیره دارد و از طریق سرمایه‌گذاری خارجی سود به دست می‌آورد.