دنیای اقتصاد- دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نسبت به «اظهارات غیرسازنده» مقامات غربی در آستانه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در بغداد هشدار داد. سعید جلیلی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرمنطقی بعضی مقام‌های غربی و طرح برخی ادعاهای واهی از سوی آنها که بارها نادرستی آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفته است، به مسوولان غربی هشدار داد که هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود. هشدار جلیلی به غرب در آستانه مذاکرات

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی: هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود

دنیای اقتصاد- دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نسبت به «اظهارات غیرسازنده» مقامات غربی در آستانه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در بغداد هشدار داد. سعید جلیلی که روز گذشته و در دیدار با میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه و هم حزبی فرانسوا اولاند، رییس جمهور جدید این کشور، سخن می‌گفت، با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرمنطقی بعضی مقام‌های غربی و طرح برخی ادعاهای واهی از سوی آنها که بارها نادرستی آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفته است، به مسوولان غربی هشدار داد که مقام‌های غربی دقت کنند برخی اظهارات غیرسازنده است. به گزارش ایسنا دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود. ما در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار با اشاره به رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گفت‌وگو و همکاری تصریح کرد: زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است.

واکنشی به اظهارات اخیر اشتون

به نظر می‌رسد این سخنان جلیلی واکنشی به اظهارات دو روز قبل کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین تند شدن لحن برخی کشورهای غربی علیه ایران در آستانه مذاکرات بغداد باشد.

اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ دو روز قبل ضمن ابراز امیدواری به موفق بودن مذاکرات سوم خردادماه در بغداد اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و گفته بود: هدف من این است که به «آغاز پایان برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران» دست یابیم.

پیش از این، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) هم در بیانیه‌ای با نادیده گرفتن همکاری تنگاتنگ ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته‌بودند تا با این آژانس همکاری کند. این کشورها حدود دو هفته پیش نیز، با صدور بیانیه‌ای در حاشیه‌ نشست منع اشاعه در وین اعلام کرده بودند: ما همچنان نگران قصور مستمر ایران در پایبندی به تعهداتش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و مطالبات قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم.

روکار: موفقیت مذاکرات به نفع فرانسه است

اما میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه در دیدار دیروز خود با جلیلی با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اظهار کرد: مردم در اروپا و فرانسه نسبت به مدیریت بحران مالی در ۵ سال گذشته راضی نیستند.

او با اشاره به عمق معضلات اقتصادی و مالی در غرب تصریح کرد: رای مردم فرانسه به تغییر، به معنای حل بحران اقتصادی در فرانسه نیست، بلکه مشکل اصلی این است که امروزه نظام سرمایه‌داری گرفتار بحران‌های داخلی است. نخست‌وزیر پیشین فرانسه با اشاره به اینکه مذاکرات استانبول یک گام مثبت به پیش بود، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای بغداد در راستای تفاهم‌های حاصل شده در استانبول انجام شود تا شاهد خشنودی و درک متقابل همه طرف‌ها باشیم. وی این موفقیت را به نفع همه از جمله فرانسه دانست.

امیدواری صالحی به توسعه روابط ایران و فرانسه جدید

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه نیز عصر شنبه با میشل روکار، دیدار و درباره مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، صالحی در این دیدار با اشاره به اهتمام ایران برای توسعه و گسترش روابط با همه کشورها بر اساس احترام متقابل اظهارکرد: ایران و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه منافع بسیاری برای توسعه روابط با یکدیگر دارند.

او با تبریک پیروزی فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور جدید فرانسه گفت: امیدواریم شاهد اتخاذ رویکرد جدیدی در راستای توسعه روابط و همکاری بین ایران و فرانسه در همه ابعاد و بر اساس احترام متقابل باشیم.

صالحی در بخش دیگری از این دیدار با تشریح رویکرد اصولی، روشن و شفاف ایران درباره پیگیری حق مسلم خود در بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با پایبندی به تعهدات و مقررات بین‌المللی و تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی، بر اهمیت فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت ساخت، انبار و به‌کارگیری هرگونه سلاح کشتار جمعی و ضرورت تعامل با موضوع هسته‌ای ایران بر اساس حسن نیت و اعتماد دو جانبه برای یافتن راه‌حلی مورد رضایت دو طرف با حفظ حقوق مسلم دولت و مردم ایران تاکید کرد.

میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به ایران و ملاقات با صالحی بر ضرورت درک نقش و جایگاه مهم و ظرفیت‌های ایران از سوی کشورهای اروپایی تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد فضای اعتماد متقابل شاهد حل و فصل مسائل موجود در راستای مصالح و منافع دو طرف و تقویت صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه و جهان باشیم.

عکس: خبرگزاری فارس