امیر مصطفی سلامی، جانشین معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه، ایجاد امنیت در منطقه را حاصل همکاری‌های این کشورها دانست و گفت: این امنیت با حضور کشورهای فرامنطقه‌ای به دست نمی‌آید. به گزارش خبرگزاری فارس، امیر سلامی مقام ارشد ایرانی حاضر در دهمین اجلاس مشترک نظامی ایران و عمان پس از برگزاری اولین دور مذاکرات میان دو کشور که با حضور ژنرال راشد بن سیف بن محسن الشیدی معاون ستاد مشترک ارتش عمان و هیات عالی‌رتبه نظامی این کشور در تهران برگزار شد، ‌در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری این‌گونه اجلاس اظهار کرد: ایران و عمان دو کشور مستقر در شمال و جنوب تنگه هرمز هستند و این امر ایجاب می‌کند، دو کشور برای تعامل بین نیروهای مسلح کشورشان همکاری لازم را به عمل آورند.

سلامی گفت: از ۱۰ سال قبل دو کمیته یکی در ایران و یکی در عمان در حوزه نیروهای مسلح تشکیل شد و سالانه اجلاسی برگزار می‌شود و در آن تفاهم‌نامه‌های مورد نیاز برای تعامل‌های لازم در طول سال مورد بررسی و تاکید قرار می‌گیرد که این تعاملات در حوزه‌های مختلف تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی، نظارت بر رزمایش‌های دریایی یکدیگر است.

وی گفت: با دستیابی به تفاهم‌های مورد نظر میان دو کشوری که با هم مرز دریایی مشترک دارند، می‌توانند ضمن برقراری امنیت، مشکلاتی مانند کشتیرانی، صیادی و مشکلات مرزنشینان دو کشور را کم کنند.

سلامی با بیان اینکه ما علاوه بر کشور عمان با دیگر کشورهای منطقه روابط خوبی داریم، اظهار کرد: ‌امنیت منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز تنها با حضور کشورهای منطقه حاصل می‌شود و بیگانگان نمی‌توانند، امنیتی را حاصل کنند؛ چرا‌که تجربه نشان داده هر جا بیگانگان پا می‌گذارند، حاصلی جز ناامنی نداشته و اگر آنها از این منطقه بیرون بروند شاهد برقراری امنیت پایدار خواهیم بود.

جانشین معاون ستاد کل نیروهای مسلح همچنین طی سخنانی در این اجلاس، تنگه هرمز را شاهراه حیاتی برای تامین انرژی مورد نیاز اقتصاد دنیا دانست و گفت: تامین امنیت این منطقه از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است و بر همین اساس تلاش ما همواره بر این بوده که امنیت خلیج‌فارس حفظ شده و پایدار بماند و ما تمام توانایی کشور را در این امر به کار خواهیم گرفت.