رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیروزی فرانسوا اولاند، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را نشانگر عدم اقبال فرانسوی‌ها به سیاست‌های نیکولاسارکوزی، رییس‌جمهوری کنونی این کشور دانست و گفت: امیدواریم دولت جدید فرانسه واقع‌بین باشد و حقانیت کشور و ملت ما را در نظر بگیرد. مهما‌نپرست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره انتخابات فرانسه و پیروزی فرانسوا اولاند اظهار کرد: این انتخابات نشان داد که سیاست‌های سارکوزی سیاست‌های درستی نبوده و از نظر مردم فرانسه با اقبال روبه‌رو نشده است. مردم این کشور بر این باورند که فرانسه دوران سارکوزی از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کرد و استقلال این کشور را به خطر انداخته بود. وی با بیان اینکه رفتار نسنجیده دولت فرانسه در قبال ایران و خاورمیانه در دوران سارکوزی منافع فرانسوی‌ها را به خطر انداخت، افزود: امیدواریم دولت جدید با واقع بینی، حقایق تحولات بین‌المللی به خصوص تحولات خاورمیانه و حقانیت کشور و ملت ما را در نظر بگیرد و رفتار محترمانه و عادلانه‌ای داشته باشد، چرا که با رعایت حقوق ملت‌ها، حقوق آنها نیز تامین می‌شود.

استقبال از اقتدار روسیه جدید

مهمانپرست همچنین در خصوص حضور مجدد پوتین در کرملین نیز با بیان این که دوره جدید روسیه با حضور پوتین می‌تواند اقتدار بیشتری را برای این کشور به همراه داشته باشد، اظهار کرد: ما از این اقتدار همسایگان استقبال می‌کنیم و معتقدیم ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری بین تهران و مسکو وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها به شکل خوبی برای بهر‌ه‌مند شدن دو ملت استفاده کنیم. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حتما روابط خوب ایران و روسیه می‌تواند تاثیر مثبتی در منطقه داشته باشد و به ثبات و امنیت منطقه کمک کند. هر کشوری در حد وزن خود می‌تواند در معادلات منطقه‌ای تاثیرگذار باشد و اجازه ندهد تا سیاست‌های کشورهای غربی که برای تامین منافع خود منافع ملت‌های منطقه را به خطر می‌اندازند، حاکم شود. مهمانپرست گفت: احساس ما این است که روسیه نیز مایل به ادامه سیاست‌های زیاده‌خواهانه غرب در خاورمیانه نیست و می‌خواهد نقش موثری در معادلات داشته باشد. ما در رایزنی‌ها با مقامات روسی سعی می‌کنیم دیدگاه‌های خود را مبادله کرده و بهترین راه‌حل را برای منطقه پیدا کنیم.

واکنش به رایزنی ضد ایرانی غرب

وی در گفت‌و‌گو با ایرنا نیز در واکنش به سفر کاترین اشتون نماینده کشورهای عضو ۱+۵ در مذاکرات با ایران به سرزمین‌های اشغالی در روز چهارشنبه هفته جاری و همچنین سفر وزیران خارجه و دارایی آمریکا به هند گفت: رفت و آمدها و رایزنی‌های غرب باهم‌پیمانانش قبل از مذاکرات بغداد[ که قرار است سوم خردادماه سال جاری برگزار شود]، برای تغییر فضای مذاکرات و بدست آوردن یکسری امتیازات است، اما باید بدانند، اجازه نخواهیم داد به حقوق ملت بزرگ ایران خدشه‌ای وارد شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این رایزنی‌ها همچنین جنگ‌های روانی و تبلیغاتی برای ایجاد یک فشار سازماندهی شده قبل از آغاز مذاکرات بغداد است.

دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد: این گونه مسائل در اراده و خواست ملت ایران و نمایندگان آنها در مذاکرات، خللی ایجاد نخواهد کرد و بی تاثیر است. مهمانپرست اضافه کرد:‌ البته اگر آنها بخواهند با هم رایزنی داشته باشند در چارچوب اختیارات خودشان است، اما آنچه به ما مربوط می‌شود این است که مشکلات جهان فعلی با مشارکت و همفکری همه کشورها حل خواهد شد.