دولت به تازگی مصوبه‌ای در رابطه با تسهیلات‌گیرندگان از صندوق توسعه ملی داشته است که بر اساس آن، بانک‌ها مکلف شده‌اند بنا به درخواست متقاضی، تسهیلات ارزی منابع صندوق توسعه ملی را با نرخ مرجع و با ریال پرداخت کنند. به گزارش مهر، نوسانات نرخ ارز ظرف ماه‌های گذشته دولت را بر آن داشته تا زمینه ای را برای پوشش این نوسانات و کمک به بخش‌های تولیدی برای تامین ارز و منابع مالی موردنیاز فراهم کند اگر چه برخی از این راهکارها دیرهنگام تدبیر شد. به همین منظور دولت در مصوبه ای که اوایل اردیبهشت ماه امسال به امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور به صندوق توسعه ملی ابلاغ شده، ضوابط جدیدی را برای دریافت‌کنندگان ارز از صندوق توسعه ملی مصوب کرده است، چرا که دریافت و پرداخت تسهیلات هر دو به صورت ارزی صورت می‌گیرد و ممکن است یک دریافت کننده تسهیلات، ارز را با نرخ ۱۱۵۰ تومان و حول و حوش آن که نرخ رسمی قبل از نوسانات گسترده ارز در سال گذشته بود دریافت کرده باشد در حالی که هم‌اکنون برای بازپرداخت باید نرخ بالاتری را بپردازد، این در شرایطی است که معمولا بازپرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی از سمت دریافت‌کنندگان تسهیلات معمولا دو تا سه سال بعد از زمان اخذ وام است.

بر همین اساس، حسابی سرانگشتی نشان می‌دهد که ارز دریافتی از صندوق توسعه ملی به دلیل اینکه باید با همان ارز بازپرداخت شود، معمولا زمینه ساز ضرر را فراهم می‌کند، چرا که نوسانات نرخ ارز در ایران حداقل ظرف ماه‌های گذشته نشان داده که بازار باثباتی پیش روی دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی و به طور کلی بازار ارز کشور نیست.

در این میان، دولت به‌تازگی مصوبه‌ای داشته است که بر اساس آن، به منظور کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری و تولید بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی موظف شده‌اند در صورت تقاضای درخواست کننده تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی را با نرخ مرجع در هنگام عقد قرارداد به تسهیلات مشابه ریالی تبدیل کنند.

بر اساس این مصوبه که اوایل اردیبهشت‌ماه امسال با امضای محمدرضا رحیمی ابلاغ شده است «به منظور کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری و تولید، بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی مکلفند در صورت تقاضای تسهیلات‌گیرندگان از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات ارزی را با نرخ مرجع در هنگام عقد قرارداد به تسهیلات مشابه ریالی تبدیل کرده و اقساط آن را بر مبنای نرخ عقود مربوطه به صورت ریالی دریافت کنند. بانک مرکزی موظف است در ازای مبلغ ریالی اقساط تسهیلات معادل اقساط ارزی تسهیلات را در اختیار بانک عامل قرار دهد تا به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند. برخورداری از این تسهیلات منوط به بازپرداخت در سررسید مقرر

است.»