دنیای‌اقتصاد- در فاصله ۲۰ روز مانده به برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد، رایزنی های مقدماتی درباره این مذاکرات با سفر علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به چین و روسیه کلید خورد. همزمان برخی گزارش ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی در تلاش است نمایندگان گروه یاد شده را تحت تاثیر قرار دهد تا از موفقیت احتمالی دور دوم مذاکرات با ایران جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری معاون سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز سه شنبه به پکن پایتخت چین سفر کرد و با معاون وزیر خارجه این کشور به رایزنی پرداخت.باقری دیروز نیز در سفر به مسکو با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد. ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،فرانسه ، روسیه و چین به علاوه آلمان) شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ پس از حدود ۱۵ ماه ،چهارمین دور از مذاکرات خود طی شش سال گذشته را در استانبول ترکیه از سرگرفتند. قرار است این مذاکرات سوم خرداد سال جاری در بغداد ادامه یابد. سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه یادشده در آخرین دیدارخود دراستانبول توافق کردند که معاونانشان تا زمان برگزاری مذاکرات جدید در بغداد پیش‌نویس چارچوب مذاکرات سوم خرداد را تهیه کنند.

در همین رابطه، روز سه‌شنبه درجریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی هفتگی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه خبرنگاری پرسید که آیا ملاقاتی بین باقری و اشمیت معاونان جلیلی و اشتون صورت گرفته است؟ مهمانپرست در این باره چنین پاسخ گفت: اگر ملاقاتی بخواهد صورت گیرد، براساس چارچوبی است که توافق شده و کاملا طبیعی است که برای تعیین چارچوب‌های مذاکرات بعدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم رسانه‌ای شدن یا نشدن آن اهمیتی داشته باشد، مهم این است که توافق شد تا اجلاس بعدی این مذاکرات و گفت‌وگوها در سطح معاونان صورت گیرد و نتایج گفت‌و‌گوها به عنوان چارچوب و دستور کار برای اجلاس بعدی تعیین کننده باشد. باید بحث‌های اصلی را در نشست بغداد دنبال کنیم.

لابی رژیم صهیونیستی با نمایندگان ۱+۵

در رویدادی دیگر، یعاکوف آمیدرور مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری مذاکرات بغداد در تلاش است نمایندگان گروه موسوم به ۱+۵ را تحت تاثیر قرار دهد تا از موفقیت احتمالی دور دوم مذاکرات با ایران جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یعاکوف آمیدرور مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در حال انجام مذاکرات با مقامات اروپایی درآستانه دور بعدی گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران است. روزنامه هاآرتص در گزارشی در این باره نوشت: سفر آمیدرور، نگرانی‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه گفت‌وگوها میان ایران و ۱+۵ می‌توانند در نهایت با معامله‌ای تمام شود که به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم را بدهد، مرتبط است.

این گزارش حاکی است: مقامات اسرائیلی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کردند.

گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان ماه آوریل در استانبول مذاکراتی با ایران داشتند و قرار شد دور دوم مذاکرات در ماه مه در بغداد برگزار شود.

هاآرتص گزارش داد: آمیدرور روز دوشنبه وارد بروکسل شد و با هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار داشت، معاون اشتون مسوول گفت‌وگوهای مقدماتی با ایران در آستانه نشست بغداد است.

قرار بود همچنین آمیدرور روز چهارشنبه به برلین سفر کند و در آن‌جا با مقامات ارشد آلمان که هانس دیتر لوکاسف، نماینده آلمان در مذاکرات با ایران قرار دارد، دیدار کند.

آمیدرور دو هفته قبل برای انجام مذاکراتی مشابه در مسکو بود و با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

مقامات ارشد صهیونیست ابراز تردید کرده‌اند که این گفت‌وگوها با ایران موثر باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته از مذاکرات استانبول انتقاد کرد. ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم نیز روز دوشنبه گفت که اعتماد اندکی به موفقیت مذاکرات دارد.