خوش‌بینی تهران به مذاکرات بغداد - ۱۱ اردیبهشت ۹۱

دنیای اقتصاد- علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه دیروز در حاشیه دیدار با همتای ارمنستانی خود با ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ در بغداد گفت: اگر یک قدم در نشست استانبول رو به جلو برداشتیم، در بغداد چندین قدم رو به جلو برخواهیم داشت. نمایندگان ایران و کشورهای عضو ۱+۵ قرار است سوم خرداد ماه سال جاری در بغداد برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با هم درباره برنامه هسته‌ای تهران به گفت‌و‌گو بنشینند. صالحی اما دیروز میزبان ادوارد نعلبندیان ، وزیر خارجه ارمنستان بود و با وی درباره موضوع‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد. پس از این رایزنی‌ها، صالحی و نعلبندیان در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ با بیان اینکه در خصوص نشست بغداد به اندازه کافی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: از حالا تا یک ماه دیگر بهتر است نظرات را به این موضوع محصور کنیم که قرار است نقشه راهی برای ادامه کار تا قبل از نشست بغداد توسط باقری معاون جلیلی و اشمید معاون اشتون تهیه شود.

وزیر خارجه افزود: اجازه دهید جزئیات مساله را به بعد از نشست بغداد موکول کنیم. تحلیل‌ها و نظرات زیادی در این زمینه مطرح می‌شود که اظهارنظر در خصوص این تحلیل‌ها و نظرات زودهنگام است.

وی در عین حال، نشست استانبول را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: امیدواریم نشست بغداد موفقیت‌آمیز باشد. اگر یک قدم در نشست استانبول رو به جلو برداشتیم، ان‌شاءالله در بغداد چندین قدم رو به جلو برخواهیم داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آغاز پایان پرونده هسته‌ای را در استانبول رقم زدیم، افزود: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بسته شدن این پرونده مصنوعی باشیم.

پیام شفاهی لاوروف درباره روابط دوجانبه بود

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیام شفاهی روز شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه در خصوص طرح گام‌به‌گام بود و آیا این طرح محور مذاکرات بغداد بین ایران و ۱+۵ خواهد بود، اظهار کرد: این پیام که از سوی سفیر روسیه در تهران تحویل اینجانب شد در برگیرنده روابط دوجانبه است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان روابط تهران و مسکو را در ماه‌های اخیر رو به گسترش خواند و افزود: ایران و روسیه در بسیاری از موضوع‌های بین‌المللی اتفاق نظر دارند و در موضوع‌های منطقه نیز دارای اشتراک نظر هستیم و همین باعث رایزنی‌های مستمر بین کارشناسان دو وزارت خارجه ایران و روسیه است.

صالحی افزود: این پیام را در راستای تقویت روابط دوجانبه و رفع هرگونه مسائل کوچکی که ممکن است وجود داشته باشد، دریافت کردیم.

سوالی که صالحی پاسخ نداد

وزیر خارجه همچنین به سوال خبرنگار فارس درباره تحلیل روزنامه لس‌آنجلس تایمز مبنی بر احتمال موافقت آمریکا با غنی‌سازی ۵ درصد در صورت پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران پاسخی نداد.

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز روز جمعه در قالب گزارشی از احتمال حمایت دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا با ادامه غنی‌سازی ۵ درصد اورانیوم در ایران در صورت موافقت ایران با سایر محدودیت‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل خبر داده بود. این روزنامه آمریکایی در شماره روز شنبه خود نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه ایران ضمن تاکید بر تداوم فعالیت تاسیسات فردو، پیشنهاد احتمالی دولت اوباما برای بررسی انجام غنی‌سازی محدود در ایران را آغازی خوب خواند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از فردی که وی را یک مقام وزارت خارجه ایران معرفی کرد، گزارش داد که اگر این معامله توسط کلیه شش کشور مذاکره‌کننده با ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شود «آغاز خوبی خواهد بود.»

مقام یاد شده با اشاره به تاسیسات غنی‌سازی فردو گفت: چیزی که می‌توانم با اطمینان بگویم این است که ایران هرگز سایت هسته‌ای فردو را تعطیل نخواهد کرد. وی افزود: ‌اما دیگر مسائل نظیر غنی‌سازی ۲۰ درصدی برای مذاکرات باز است. می‌توانم بگویم پیشنهاد اوباما خوب است مشروط بر اینکه انعکاس نظر جمعی آنها باشد.

صالحی در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود همچنین در خصوص نشست ایران و آ‌ژانس که قرار است ۲۴ اردیبهشت‌ماه در وین برگزار شود، گفت: مباحث این نشست ادامه مباحثی است که در تهران مطرح شد. تعیین چارچوب کاری که در آن چارچوب اقدامات هر دو طرف به طور روشن بیان و بر اساس آن عمل شود.

وزیر خارجه ارمنستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی از طرح کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای حل موضوع سوریه حمایت و بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد.