رییس‌جمهور در حکمی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، یک عضو شورای شهر تهران و یکی از دستیاران ویژه خود، از آنان خواست تا ضمن بررسی دقیق علل ورود حجم عظیم آب به مترو، میزان خسارات وارده و راه‌های جلوگیری از حوادث مشابه را به مردم و رییس‌جمهور اعلام کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محموداحمدی‌نژاد در این حکم خطاب به علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، حمزه شکیب، عضو شورای شهر تهران و علی‌اکبر محرابیان، دستیار ویژه رییس‌جمهور نوشت: ورود حجم عظیمی آب به کارگاه ساخت ایستگاه و سپس تونل‌های فعال مترو، علاوه بر به خطر انداختن سلامت جمع کثیری از هموطنان عزیز و ایجاد نگرانی شدید در مردم، موجب ایراد خسارات سنگین به امکانات عمومی شد. ضروری است به اتفاق نسبت به بررسی دقیق و علمی چگونگی و علت و عوامل بروز این واقعه و میزان خسارات وارده و ارائه راه‌های جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اقدام و نتایج به دست آمده را به مردم عزیز و اینجانب اعلام کنید.

هزینه چند هزار میلیاردی آبگرفتگی مترو؟

در همین حال، دبیر شورای عالی ترافیک کشور درباره وقوع آبگرفتگی در خط ۴ متروی تهران اظهار کرد:‌ براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مبادی ذی‌صلاح بر خلاف ادعای شهرداری تهران اساسا بارندگی اخیر نه تنها طی پنجاه سال اخیر بی‌سابقه نبوده و حتی در پنج سال اخیر هم بارش‌های مشابهی ثبت شده است. بنابراین ادعای اینکه این بارندگی سیلی نادر و ویرانگر بوده که در صورت عدم ورود به مترو جان و مال مردم تهران را به خطر می‌انداخت؛ اساسا سخنی غیر‌واقعی است. مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: همه کسانی که تنها یکبار از محل حادثه بازدید کرده‌اند می‌دانند که علت ورود آب از کانال به تونل مترو، شکستگی دیواره کانال در محل مجاور ایستگاه بوده و صرفا فعالیت‌های عمرانی نادرست متروی تهران باعث بروز این خسارات چند صد میلیاردی بوده است. بنابراین شایسته است شهرداری به جای فرافکنی مسوولیت، دلیل اصلی وقوع این حادثه را اعلام کند.

وی یادآور شد: حجم خسارات وارده از سوی شهرداری ۲۱ میلیارد تومان اعلام شده، هرچند برآورد ریالی ما (حتی هزینه وارده بر خود شهرداری) هم چندین برابر این عدد است، اما خسارات جبران ناپذیری که به‌واسطه تعطیلی این خط بر شهروندان تهرانی وارد شده، اعم از: افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک مسیر، اضطراب و آشفتگی روانی در شهروندان و ... مشابه هزینه‌ای چند هزار میلیاردی است که به دلیل عملکرد غلط بخشی از زیرمجموعه شهرداری تهران اتفاق افتاده و به هیچ وجه قابل جبران نبوده و مسوولیت آن فقط بر عهده شهرداری تهران بوده است.