استانداران از افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاها و اجناس ضروری مردم جلوگیری کنند

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور اگرچه سه‌شنبه هفته گذشته پیام آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در تلویزیون اعلام نکرد، اما دو روز پس از آن به جمع استانداران رفت و در میان آنها بار دیگر بر اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ تاکید کرد. آماده‌باش تلویحی محمود احمدی‌نژاد به استانداران سراسر کشور درباره اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در شرایطی طرح می‌شود که وی قرار بود سه شنبه هفته گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره فاز دوم هدفمندی با مردم سخن بگوید. ضمن‌اینکه گمانه‌زنی‌ها از احتمال اعلام آغاز فاز دوم هدفمندی در ‌این برنامه حکایت داشت. اما آن برنامه تلویزیونی در آخرین ساعات لغو شد. با‌این حال احمدی‌نژاد تنها دو روز بعد در جلسه خود با استانداران بر اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در سال جاری تاکید کرد. تاکیدی که پس از مخالفت‌های چندباره مجلسی‌ها با آغاز قریب‌الوقوع این فاز دوم اعلام شده است. برخی نمایندگان مجلس از جمله چهره‌های اقتصادی نظیر توکلی، نادران، باهنر و مصباحی مقدم و در راس آنان علی لاریجانی جملگی تاکید کرده‌اند که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در شرایط فعلی خلاف صریح قانون است و دولت برای اجرای فاز دوم باید از مجلس مجوز بگیرد. بر اساس قانون مصوب مجلس منابع اجرای‌این قانون هر ساله باید در بودجه سنواتی مشخص شود؛ موضوعی که دقیقا در بودجه سال ۹۱ نادیده گرفته شده و جای آن خالی است.

علاوه بر‌ این، مجلسی‌ها معتقدند که دولت بابت تامین منابع اجرای مرحله اول قانون مزبور به بانک مرکزی مقروض است و با‌این وضعیت معلوم نیست که منابع افزایش یارانه نقدی در فاز دوم از کجا تامین خواهد شد.

به رغم‌این اظهارات، اما دولتی‌ها بر اجرای فاز دوم همچنان مصر هستند. به طوری که در جلسه مزبور که روز پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد دستورات مختلفی را به استانداران سراسر کشور اعلام کرد که از جمله آنها تاکید بر اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها، توجه جدی نسبت به کنترل بازار به‌ویژه در خصوص مواد غذایی و نیز اتمام تمام پروژه‌های مسکن مهر ظرف سال جاری بود. احمدی‌نژاد در‌این نشست، اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و ایجاد اشتغال برای جوانان ایران را از برنامه‌هایی دانست که دولت در سال ۹۱ دنبال می‌کند.

تاکید بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد، با بیان اینکه استانداران در سال جاری باید نسبت به اتمام تمامی‌پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و نشاط در بخش مسکن بیش از گذشته ادامه داشته باشد، گفت: استانداران موظفند بر تمامی‌مراحل ساخت و آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر و همچنین قیمت‌ها و روند پیشرفت کارها کنترل داشته باشند.

دستور مبارزه با گرانی

رییس‌جمهور در بخش دیگر‌این نشست استانداران را به توجه جدی و ویژه نسبت به کنترل بازار به‌ویژه در خصوص مواد غذایی فراخواند و گفت: استانداران باید با هماهنگی تمامی‌دستگاه‌های ذی‌ربط و با فعال کردن بازرسی‌ها از افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاها و اجناس ضروری مردم جلوگیری کنند. وی همچنین یادآور شد: استانداران استان‌های مرزی کشور باید با مدیریت کامل بازارهای مرزی در این استان‌ها را فعال‌تر از گذشته کنند. خبرگزاری مهر درباره‌این اظهارات رییس‌جمهور گزارش داده است: اگر تا پیش از‌این، گرانی موجود در بازار خرده فروشی و عمده فروشی کالاهای اساسی، حساس و مورد نیاز در سبد خانوارها با تکذیب مسوولان مواجه می‌شد، بالاخره از سوی رییس‌جمهور پذیرفته شد. علاوه بر‌این محمدرضا رحیمی ‌معاون اول رییس‌جمهور نیز در جلسه کارگروه کنترل بازار سخن از مقابله با گرانی‌ها به میان آورد و تاکید کرد که دولت جلوی گرانی و گرانفروشی در بازار را خواهد گرفت. بنا بر‌این گزارش، به‌رغم تمامی‌این دستورها و پیگیری‌های صورت گرفته، به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز به برخی واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بازار با کمبود برخی کالاها مواجه شد و همین امر خواسته یا ناخواسته سبب شد تا موجی از گرانی بازار را در بر گیرد.

حضور در جلسه هیات نظارت بر قانون اساسی

محمود احمدی‌نژاد همچنین چهارشنبه شب گذشته در جلسه هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی شرکت کرد. هیاتی پرسروصدا که سال گذشته به دستور او احیا شد. حضور احمدی‌نژاد در‌این جلسه نیز نشان از اصرار وی بر تداوم فعالیت‌های‌این هیات به‌رغم مخالفت‌های مطرح شده درباره آن است. محمود احمدی‌نژاد اواخر سال گذشته با استناد به اصل ۱۱۳ قانون اساسی طی حکمی ‌۱۱ عضو «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» را منصوب کرد که به‌این ترتیب، عملا حکم به احیای هیاتی داد که در ماه‌های نخست دوره اول ریاست جمهوری اش آن را منحل کرده بود.

پس از احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط احمدی‌نژاد، شورای نگهبان مخالفت خود را با‌این تصمیم اعلام کرد و متعاقب آن هم رییس مجلس و هم رییس قوه‌قضائیه به‌این موضوع واکنش نشان دادند و ضمن تاکید بر تمکین از نظر شورای نگهبان خاطرنشان کردند که هیات نظارت بر قانون اساسی آنگونه که بخواهد بر قوای زیرمجموعه آنها نظارت کند، خلاف قانون اساسی است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تاکید کرد که به هیات مذکور اجازه ورود به قوه‌قضائیه را نخواهد داد؛ چرا که‌این کار بر خلاف اصل تفکیک قواست. علی لاریجانی هم در‌این رابطه گفته بود که چون سه قوه مستقل و زیر نظر رهبری هستند باید از نظر شورای نگهبان تبعیت کرد؛ بنابراین، این هیات فقط برای قوه مجریه است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان‌ نیز ایجاد هیات مذکور قطعا با قانون اساسی منطبق نیست؛ چرا که چنین محکمه‌ای نیازمند اصلاح قانون اساسی است. به‌رغم ‌این مخالفت‌ها، معاون اول رییس‌جمهور هفته گذشته در بخشنامه‌ای به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تاکید کرده بود که با هیات مذکور همکاری داشته باشند. رییس‌جمهور نیز چهارشنبه شب در جلسه‌ این هیات شرکت کرد. به گزارش سایت اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم توجه ویژه به حقوق اساسی مردم در تصمیم‌گیری‌ها تصریح کرد: یک حکومت اگر از حقوق مردم غافل شود، به طبقه‌ای جدا از مردم تبدیل می‌شود که در آن فساد و تبعیض رشد خواهد کرد.

در‌این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه هیات، مراحل تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه تشکیلاتی و شرح وظایف هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تجلیل از نقش ‌مشایی و بقایی در افزایش سفرها

محمود احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با تشکر از تمام کسانی که در عرصه خدمت‌رسانی به مردم در جریان تعطیلات نوروزی فعال بودند، گفت:‌ در همین گذشته نزدیک یعنی ۴۰ تا ۵۰ سال پیش که سفرها بسیار محدود بود، بسیاری از مردم کشور با یکدیگر آشنایی نداشتند و حتی با هم دشمن بودند. به گزارش فارس، وی افزود: اما در‌این ۵ تا ۶ سال اخیر به همت برادر عزیزمان آقای مشایی و مهندس بقایی تعداد سفرها زیاد شده و مردم نواحی مختلف به گونه‌ای با یکدیگر برخورد می‌کنند که گویی دوستان چندین ساله هستند.

دفاع دوباره از افزایش تعطیلات

رییس‌جمهور با انتقاد از کسانی که از تعطیلات و سفرهای مردم انتقاد می‌کنند، گفت: برخی‌ها به محض‌اینکه ما می‌خواهیم زمانی را برای مردم قرار بدهیم، شروع به اعتراض می‌کنند و می‌گویند که اقتصاد کشور مختل می‌شود. احمدی‌نژاد گفت: ‌اینها نمی‌فهمند و می‌خواهند انسان را با توجیهات سرمایه‌داری بسنجند و سرمایه‌داری نیز به دنبال ‌این است که انسان را تنها تبدیل به یک ماشین و ابزار برای کار کردن کند.وی ادامه داد:‌ زمانی که می‌خواهیم ۲ روز به مدت تعطیلات عید فطر اضافه کنیم، صدای بسیاری در‌می‌آید در حالی که خودشان به سفرهای ۱۵ روزه یا حتی بیشتر می‌روند.