دنیای اقتصاد - نارضایتی نمایندگان از نحوه اخذ جرایم معوقات در شبکه بانکی کشور، باعث شد وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد بگیرد. شمس‌الدین حسینی که روز گذشته برای پاسخگویی به سوال نماینده تنکابن به بهارستان رفته بود، حتی با توضیح مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اخذ جرایم نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند و اولین اخطار را از آنها گرفت. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که این اخطار دو بار دیگر تکرار شود، زمینه استیضاح مجدد حسینی را فراهم می‌کند. نارضایتی نمایندگان از جرایم معوقات بانکی باعث شد

اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

دنیای اقتصاد- بالاخره شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، در میانه همه رفت و آمدهایش به مجلس هشتم، چه برای «استیضاح» و چه «سوال‌های سخت و آسان نمایندگان»، اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

اگرچه حسینی آبان ماه سال گذشته از جلسه استیضاحش به خاطر پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی، آن هم به مدد دفاع جانانه رییس مجلس رهایی یافت؛ و بارها و بارها نیز جلسات سوال را یکی پس از دیگری به‌رغم قانع یا قانع نشدن نماینده سوال‌کننده، پشت سر گذاشته بود؛ این بار اما، به خاطر آنچه «بی‌توجهی به ساماندهی مسایل اقتصادی کشور»، «بیماری سیستم بانکی» و «اجحاف در حق مردم در زمینه جریمه معوقات بانکی» خوانده شد، از مجلس هشتمی‌ها اخطار گرفت. اخطاری که در آستانه سفر وزیر اقتصاد به واشنگتن برای حضور در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، کام او را تلخ کرد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که تعداد کارت زرد و اخطارهای مجلس به یک وزیر به عدد ۳ برسد، استیضاح وزیر مربوطه در دستور‌کار مجلس قرار می‌گیرد.

وزیر اقتصاد: در این زمینه اختیاری ندارم

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته سوال ابوالفتح نیکنام نماینده تنکابن از شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در خلاصه سوال آمده بود: ماموریت اداره نظارت بر امور بانک‌های تجاری چیست و دلیل صدور بخشنامه شماره ۷۲۸۳ مورخ ۹ اسفند ۱۳۷۸ چه بوده است؟شمس‌الدین حسینی در پاسخ به این سوال گفت:‌ پاسخگویی هر فرد باید متناسب با اختیاراتش باشد، شما طبق قانون، برخورد با بانک‌ها و نظارت بر آنها را در اختیار نهادی تحت عنوان بانک مرکزی گذاشته‌اید که مستقل از دولت یا حداقل مستقل از وزارت اقتصاد است، بنده چه کاری می‌توانم در زمینه موضوع سوال انجام دهم؟ وی تصریح کرد: درباره بانک‌های دولتی که بنده رییس مجمع آنها هستم، از باب اینکه می‌توانم مدیر آنها را منصوب کنم، می‌توانم با آنها برخورد مدیریتی داشته باشم؛ اما در خصوص بانک‌های خصوصی یا هر کس دیگر هیچ ابزاری برای برخورد ندارم. حسینی بر همین اساس یادآور شد: برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم، وزیر اقتصاد را از ریاست مجمع بانک‌مرکزی حذف کردند، بنابراین در حال حاضر وزیر اقتصاد یک عضو مثل ۱۰ عضو دیگر این مجمع است. بنابراین چه اختیاری دارد؟

وزیر اقتصاد همچنین خواستار بررسی این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس شد.

به ‌مصوبه شورای پول و اعتبار عمل شد

وی با تاکید بر اینکه ما برای اصلاح امور تلاش می‌کنیم، گفت: ما در چارچوب وظایف‌مان عمل می‌کنیم و به دنبال اصلاح امور هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم،‌ اما نباید واقعیات را بگوییم و نواقص را مطرح کنیم؟ اعضای شورای پول و اعتبار مصوب کردند که جریمه معوقات بانکی اخذ شود و بانک مرکزی در این راستا به مصوبه شورای پول و اعتبار عمل می‌کند.

انتقاد نماینده تنکابن از جریمه‌ معوقات بانکی

در ادامه ابوالفتح نیکنام نماینده تنکابن به ارائه توضیحاتی پیرامون سوالش پرداخت و اظهارکرد:‌ جریمه‌ای که بانک‌ها بابت معوقه‌ها دریافت می‌کنند، ۶ درصد نیست و با ۶ درصد شروع می‌شود و تا ۱۴ درصد افزایش می‌یابد، به عبارتی اگر شخصی وام ۱۴ درصد گرفته باشد، باید جریمه بالای ۲۰درصد بپردازد.

نیکنام با بیان اینکه بانک‌ها با این جریمه کیسه خودشان را پرتر می‌کنند، گفت: باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا بانک‌ها برای اقتصاد کشور تلاش می‌کنند یا برای منافع کسانی که سهامدار آنها هستند؟

نیکنام همچنین با یادآوری اینکه انتظار از وزیر اقتصاد ساماندهی شرایط اقتصادی کشور است، تصریح کرد: شما ساماندهی اقتصادی کشور را برعهده گرفته‌اید و باید به وظیفه تان در این زمینه عمل کنید.

این نماینده مجلس بر همین اساس با انتقاد از افزایش قیمت مسکن در کشور، تصریح کرد:‌ همه مطلع‌اند که قیمت منطقه‌ای مسکن که وزارت اقتصاد از عوامل تعیین‌کننده آن است، از یک پایه‌ای شروع شده و سال به سال بالا رفته است. این مساله باید حل شود.این نماینده مجلس ادامه داد:‌ با بررسی اجمالی بخشنامه مطرح شده در این سوال، به نظر می‌رسد اداره نظارت بر امور بانک‌های تجاری نقش اتحادیه بانک‌ها را برعهده داشته و فقط در جهت افزایش درآمد بانک‌ها اقدام شده است و این تصمیم‌گیری، مدیریت بانک‌ها را به عدم پیگیری اصولی برای دریافت اصل و بهره وام بانکی ترغیب کرده است. وی خطاب به وزیر اقتصاد تاکید کرد: در زمینه جریمه معوقات بانکی در حال اجحاف در حق مردم هستید. نیکنام با تاکید بر اینکه در حال حاضر سیستم بانکی کشور ما مریض است، گفت:‌ شما اصلا اعتقادی به این موضوع ندارید، اما نشانه مریض بودن سیستم بانکی، تخلف ۳ هزار میلیاردی بود که در کشور اتفاق افتاد. نیکنام در خاتمه خواستار ساماندهی موضوع برای حل شدن مشکلات کشور شد و اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع نشده است و تصمیم‌گیری را موکول به رای نمایندگان کرد.

نمایندگان مجلس نیز با ۷۴ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های وزیر اقتصاد به این پرسش را قانع‌کننده ندانستند و به این ترتیب اولین کارت زرد و اخطار مجلس به حسینی داده شد.

عکس: آکو سالمی