دنیای اقتصاد- اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه امارات، واکنش شدید شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشورمان را در پی داشت. شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات شامگاه دوشنبه در اظهاراتی عجیب مدعی شد: «اشغال جزایر سه‌گانه امارات از سوی ایران به امنیت و صلح بین‌المللی خدشه وارد می‌کند.» دیروز، اما مقامات ارشد نظامی ایران در حاشیه برگزاری مراسم رژه ارتش در واکنش به این اظهارات، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را جز لاینفک خاک ایران خواندند و گفتند: درباره تمامیت ارضی خود با هیچ‌کس تعارف نداریم. این جزایر ایرانی هستند و مالکیت آن هم تعارف‌بردار نیست. به گزارش ایسنا، شیخ عبدالله بن زاید عصر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با انتقاد از سفر چهارشنبه گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران به جزیره ابوموسی ادعا کرد: جزایر سه‌گانه در منطقه‌ای حساس واقع شده و ۴۰ درصد از انرژی جهان از این منطقه می‌گذرد، از این رو اشغال این جزایر از سوی ایران به امنیت و صلح بین‌المللی ضربه می‌زند.

شیخ عبدالله بن زاید با ادعای اینکه در امارات برای حل اختلافات مربوط به جزایر سه‌گانه جدی هستیم، گفت: یک کشور همسایه، اسلامی و دارای تمدن، باید عاقلانه رفتار کند و از تسری دادن مشکلات و مسائل داخلی‌اش به خارج بپرهیزد، چرا که این مساله عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

بن زاید افزود: امارات و ایران برای پایان دادن به این اختلافات به دنبال یافتن راهکارهای مناسب بودند و در این راه گام‌هایی نیز برداشتیم، اما ما از سفر تحریک‌آمیز رییس جمهور ایران به ابوموسی غافلگیر شدیم. وی همچنین مدعی شد: نتیجه این رفتار ایران به معنای گوش ندادن به درخواست‌های مکرر ما برای حل‌اختلافات و پایان دادن به اشغال جزایر به روش گفت‌وگو، ارجاع مساله به دادگاه لاهه و یا شورای امنیت است.

به گزارش روزنامه‌ القدس العربی چاپ لندن، وزیر خارجه امارات ادامه داد:‌ باید به واسطه گفت‌وگوها به نکات روشنی برسیم، اما اگر نرسیم باید داوری در سطح بین‌المللی دراین باره انجام شود. ما نمی‌توانیم مساله را تا ابد به حال خود رها کنیم؛ چرا که تاثیراتی بر امنیت و صلح جهانی خواهد داشت.

صالحی: حاکمیت ایران قابل گفت‌وگو نیست

بر اساس این گزارش، ادعاهای وزیر خارجه امارات در حالی مطرح می‌شود که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادعاهای اخیر امارات در قبال جزایر ایران و شکایت شورای همکاری خلیج‌فارس به سازمان ملل از ایران، تصریح کرده بود: حاکمیت ما بر این جزایر قابل گفت‌وگو و مذاکره نیست و حاکمیت ایران بر این جزایر امری مسلم و مسجل است. تفاهمنامه ۱۹۷۱ نیز ناظر بر این امر است. پس از ۱۹۷۱ مسائلی پیش آمد که موجبات سوءتفاهم را فراهم کرده است که ما بارها اعلام کرده‌ایم آماده گفت‌وگو برای رفع این سوءتفاهم‌ها هستیم؛ اما نه از طریق رسانه‌ای. صالحی تاکید کرده بود: بارها اعلام کرده‌ایم آماده‌ایم گفت‌وگویی دوجانبه داشته باشیم و این مسائل را حل کنیم؛ ضمن اینکه هیچ کشوری در مورد حاکمیتش صحبت نمی‌کند.

فرمانده کل ارتش: با هیچ‌کس تعارف نداریم

امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش نیز دیروز در حاشیه مراسم رژه ارتش در واکنش به اظهارنظرهای برخی مقامات اماراتی در اعتراض به حضور رییس‌جمهور در جزیره ابوموسی گفت: ما درباره تمامیت ارضی خود با هیچ‌کس تعارف نداریم. این جزایر ایرانی هستند و مالکیت آن هم تعارف‌بردار نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارزیابی سپر دفاع موشکی نیز گفت: ‌این از قول‌های تبلیغاتی است و تنها از پول‌های همسایگان مان خرج می‌کنند تا جیب‌های تولید‌کنندگان سلاح شان را پر کنند و اسم‌های تبلیغاتی بر روی آنها می‌گذارند، مانند گنبد آهنینی که برای اسرائیل مطرح کرده بودند.

فرمانده کل ارتش اظهار کرد: ما توانستیم در طول این چند سال یک چیز را به دیگران اثبات کنیم و آن اینکه نیروهای فرامنطقه‌ای نیروهای قابل اعتمادی نیستند و برای هیچ‌کدام از کشورها دوست محسوب نمی‌شوند.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع نیز در حاشیه مراسم رژه نیروهای ارتش در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر خارجه امارات در خصوص جزایر سه گانه گفت: جزایر سه گانه جزءلاینفک سرزمین ایران است و در آن هیچ تردیدی نیست.

وزیر اماراتی عددی نیست

بر اساس این گزارش، همچنین امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امارات درباره جزایر سه‌گانه گفت: من نه به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی می‌گویم آنها عددی نیستند که بخواهند در خصوص جزایر سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنند.

هشدار به کشورهایی که مبنای حمله به ایران شوند

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در حاشیه مراسم رژه نیروهای سه گانه ارتش در پاسخ به اینکه «اگر دشمنان از کشوری در منطقه برای حمله استفاده کنند، پاسخ شما چه خواهد بود؟» گفت: از نظر ما هر کشوری که مبنای حمله باشد، پایگاه و خاک دشمن خواهد بود و ما با آن مقابله می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره برخی تهدیدات علیه کشورمان گفت: پاسخ ما کوبنده خواهد بود؛ اگر تهدیدی علیه ما صورت گیرد برای مقابله با آن از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد.

مصوبه دولت درباره ابوموسی

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور گفت: در سفر هفته گذشته هیات دولت به استان هرمزگان، تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسن موسوی افزود: در همین رابطه، سازمان میراث‌ فرهنگی مشوق‌هایی را با هدف تسهیل سفرهموطنان به این جزیره در نظر خواهد گرفت. وی اظهار کرد: جزیره ابوموسی یکی از جزایر زیبای ایرانی است که امیدوارم تصویب تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری از سوی هیات دولت باعث افزایش میزان ورود گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره شود.