آمادگی ایران برای تامین کامل امنیت منطقه

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- مراسم روز ۲۹ فروردین، سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در جوار حرم امام‌خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این مراسم جمعی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش و سپاه پاسداران حضور داشتند. در مراسم امسال، پس از سخنرانی رییس‌جمهور، مراسم رژه یگان‌های نمونه‌ نیروی زمینی، هوایی و دریایی، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش، دژبان ارتش و یگان‌های نمونه وزارت دفاع، یگان‌های نمونه بسیج کوی‌های سازمانی ارتش برگزار شد. علاوه بر این، بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای تحقیقاتی و خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، مراسم رژه با عبور یگان‌های پرچم، گارد محافظ درفش جمهوری اسلامی ایران و یگان یادمان شهدای ارتش که حامل تصاویری از چهره‌های شهدای شاخص و فرماندهان ارتش بودند از مقابل جایگاه آغاز شد و در ادامه نیز یگان‌های نمونه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از زمینی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی در مقابل محمود احمدی‌نژاد و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح رژه رفتند.

هشدار رییس‌جمهور درباره هرگونه تجاوز به ایران

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور در این مراسم با بیان اینکه ملت عزیز ایران صلح‌دوست‌ترین ملت جهان است، در عین حال تاکید کرد باید بدانند که قوای مسلح و ارتش سرافراز ما هر تجاوز و دست‌اندازی و هر نگاه نامحرم و چپ به سرزمین و منافع و عزت ایران را با پشیمانی سنگین و شرم‌آور دشمنان مواجه خواهد کرد. رییس‌جمهور افزود: ‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده صیانت از موجودیت و تمامیت ایران هستند.

آمادگی برای تامین امنیت منطقه

احمدی‌ن‍ژاد در بخش دیگری از سخنان خود منطقه خلیج فارس را منطقه‌ای مهم و حساس خواند و خاطرنشان کرد:‌ امنیت با مشارکت جمعی دولت‌ها و ملت‌های منطقه برقرار خواهد شد و حضور هرگونه نیروی بیگانه در منطقه نه تنها کمکی به امنیت منطقه ما نمی‌کند، بلکه از مهم‌ترین عوامل برهم خوردن امنیت در منطقه به شمار می‌رود.

رییس شورای عالی امنیت ملی ایران به همه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای توصیه کرد که از این حقیقت مسلم و روشن تبعیت کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ملت ایران صلح و امنیت را برای همه ملت‌ها می خواهد، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تامین کامل امنیت منطقه با همکاری کشورها اعلام کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به حرکت ملت ایران در مسیر پیشرفت و فتح قله‌های علمی، فناوری و آبادانی تاکید کرد:‌ ارتش عزیز از آمادگی کامل برای دفاع از این ملت مومن و انقلابی برخوردار است.

حضور مقتدرانه ارتش در آب‌های آزاد

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران نقطه اتکای ملت و ملت نیز نقطه اتکای ارتش است، گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مردمی‌ترین ارتش دنیا است و یکی از زیباترین و ارزشمندترین کارهای ارتش حضور مقتدرانه نیروی دریایی آن در آب‌های بین‌المللی و دفاع از امنیت آب‌های آزاد و امنیت بین‌المللی است. رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت حضور نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد گفت: این حضور مقتدرانه نشان از توانمندی‌های ارتش ما در سطح منطقه و بین‌الملل دارد.

نمایش سامانه‌های جدید دفاعی ایران

در این مراسم ۱۵ فروند انواع هواپیماهای جنگنده شکاری بمب افکن اف ۱۴، اف ۵، سوخو ۲۴ و میگ ۲۹ همزمان با سخنرانی رییس‌جمهور در مراسم گرامیداشت روز ارتش، از مقابل جایگاه رژه رفتند. یگان‌های بالگردی هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) نیز در حضور رییس‌جمهور و فرماندهان نیروهای مسلح بر فراز آسمان حرم امام خمینی (ره) در حرکاتی هماهنگ رژه رفتند. در این مراسم، عملیات سوختگیری هواپیمای جنگنده بمب افکن میگ ۲۹ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز آسمان حرم امام خمینی (ره) و در حضور رییس‌جمهور و فرماندهان نیروهای مسلح انجام شد.

در کنار رژه بالگرد‌ها و جنگنده‌ها، هواپیماهای جنگنده صاعقه که یک نوع هواپیمای بومی است و طراحی و ساخت آن توسط متخصصان ایرانی اجرا شده و به تولید انبوه رسیده به پرواز درآمدند.

«نفر بر براق مجهز به توپ ۲۳ میلیمتری»، «تانک ذوالفقار» به عنوان تانک اصلی میدان نبرد که با توجه به شرایط اقلیمی و شاخصه‌های جنگ‌های نوین طراحی شده، تانک چیفتن، «موشک انداز کاتیوشا» و «لانچر حامل موشک انداز نازعات» از جمله تجهیزات و ادوات ساخته یا بهینه سازی شده توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش و معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی این نیرو هم در مراسم روز گذشته به نمایش درآمد.

توپ‌های ۱۲۲ میلیمتری، ۱۳۰ میلیمتری، هویتزر ۱۷۵ و ۲۰۳ میلیمتری نیزاز جمله توپ‌هایی است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود. `راکت انداز فجر ۵` که مشابه خارجی نیز ندارد و تمامی مراحل ساخت آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده، «موشک انداز میثاق۲» که بر علیه هواپیماهای متجاوز در سقف پروازی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، «موشک‌انداز تاو»، «موشک سهند۳»، «موشک انداز استرلا۳»، «سامانه بصیر۱۱۰» برای انجام عملیات مراقبت زمینی خصوصا در تاریکی شب، ` خودرو فوق سبک تاکتیک ۴` و ` توپ ۲۳ میلیمتری محمول بر خودرو` از دیگر تجهیزات نیروی زمینی ارتش در این مراسم به نمایش درآمد.

نیروی زمینی ارتش همچنین تجهیزاتی نظیر `لانچر نازعات ۶`،` تانک تی ۷۲ بهینه سازی شده`،` آتلیه هواشناسی`، ` تویوتای نقشه بردار`، ` نفربر پاسگاه فرماندهی ام۱۱۳آ`را که نفربری تمام شنی با قابلیت حرکت در میادین رزم و قدرت مانور بالا، نصب انواع بی سیم‌ها، حمل سرباز و مجروح را دارد به نمایش گذاشت.

سلاح اخگر تیربار شش لول با نواخت تیر بسیار بالا و قابلیت نصب بر روی انواع خودرو که نقش موثری را در اجرای آتش انبوه و خرد کننده دارد نیز از جمله سلاح‌هایی است که توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده و در اختیار یگان‌های نیروی زمینی ارتش قرار گرفته است و در این رژه به نمایش درآمد.