دنیای اقتصاد- مرکز آمار ایران اعلام کرد: بررسی آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 90 نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در زمستان این سال با رشد 3/2 درصدی نسبت به پاییز 90 به 1/14 درصد رسیده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته ۳/۱۲ درصد به ثبت رسیده که نسبت به سال ۸۹ از ۲/۱ درصد کاهش برخوردار است. به گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) نشان می‌دهد که ۹/۳۶ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.
همچنین بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که 3/12 درصد از جمعیت فعال در این سال بیکار بوده‌اند. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
بر اساس این گزارش بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۰/۹ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
48 درصد اشتغال در بخش خدمات
از سوی دیگر بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۴/۳۳ درصد و کشاورزی با ۶/۱۸ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان 5/26 درصد
گزارش مرکز آمار ایران می‌افزاید: نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکی از آن است که ۵/۲۶ درصد از جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
در همین حال نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نیز حاکی از آن است که 0/24 درصد از جمعیت فعال 29-15 ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
۴۰ درصد شاغلان با بیش از ۴۹ ساعت کار
براساس این گزارش بررسی سهم شاغلان 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد، 2/40 درصد شاغلان به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد، کار می‌کنند.
گزارش مرکز آمار ایران اضافه می‌کند: بررسی تغییرات شاخص‌های عمده نیروی کار برحسب جنس، نقاط شهری و روستایی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور (نرخ فعالیت) نسبت به سال ۱۳۸۹، ۴/۱ درصد کاهش یافته است.
در همین حال نرخ بیکاری کل کشور نیز نسبت به سال 1389، 2/1 درصد کاهش یافته است. براساس نتایج این بررسی نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله کل کشور نسبت به سال 1389، 2/2 درصد و همچنین نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله کل کشور نسبت به سال 1389، 5/1 درصد کاهش یافته است.