دنیای‌اقتصاد- استیضاح‌کنندگان وزیر کار، در تلاش دقیقه ۹۰ خود برای برکناری سعید مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی و منتفی شدن استیضاح وزیر کار، دولت و مرتضوی را تهدید کردند که «در جلسه استیضاح موضوعاتی را افشا می‌کنند که ماندن مرتضوی در هر سمتی را سخت می‌کند.» الیاس نادران، یکی از طراحان اصلی استیضاح وزیر کار، با بیان این مطلب اعلام کرد: افشاگری‌های روز استیضاح، نظر رییس‌جمهور را نیز نسبت به مرتضوی تغییر خواهد داد. حالا باید دید که این تهدیدها، اثرگذار خواهد بود یا طبق دستور کار اعلام شده مجلس، استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مجلس انجام می‌شود.

انتصاب سعید مرتضوی - به عنوان یکی از متهمان پرونده کهریزک- به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، مهم‌ترین محور استیضاح وزیر کار است. نمایندگان معتقدند مرتضوی با توجه به اتهاماتش نباید در پست مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مجموعه بزرگ مالی منصوب شود.

تغییر نظر احمدی‌نژاد در روز استیضاح

الیاس نادران، طراح اصلی استیضاح وزیر کار، با بیان اینکه ماندن مرتضوی در هر مسوولیتی درپی افشاگری‌های روز استیضاح بسیار سخت خواهد بود، اظهارکرد: به نظر من با توجه به سوابقی که از مرتضوی در این جلسه افشا خواهیم کرد، کار برای ادامه مسوولیت وی خیلی سخت می‌شود و کسی با چنین سوابقی بعید است بتواند جایی مسوولیت بگیرد. به همین دلیل از اینکه مسائل مربوط به آقای مرتضوی گفته شود اکراه داشتیم.

وی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اهداف استیضاح وزیر کار در مجلس گفت: استیضاح‌کنندگان شیخ‌الاسلامی چندان تمایلی به این ندارند که ضعف‌ها و کاستی‌های سعید مرتضوی از تریبون مجلس مطرح شود؛ ولی اگر ناچار شویم روز یکشنبه مسائل مربوط به آقای مرتضوی را از تریبون مجلس مطرح می‌کنیم.

نماینده تهران که روز گذشته مصاحبه می‌کرد، با تاکید بر اینکه هنوز هم این فرصت وجود دارد که استیضاح انجام نشود، گفت: اگر سعید مرتضوی خودش اصرار داشته باشد مسائلش از تریبون مجلس گفته شود، این مساله دیگری است؛ در حالی‌که ما از ابتدا چنین اصراری نداشتیم، در عین اینکه راه حل دیگری هم نداریم.

نادران خاطرنشان کرد: استیضاح‌کنندگان وزیر کار تمام رایزنی‌هایی که می‌توانست منجر به کناره‌گیری مرتضوی از سمت خود شود را انجام داده‌اند و دیگر، راهی جز استیضاح باقی نمی‌ماند. از نادران سوال شد «با وجود اینکه می‌دانید حتی اگر شیخ الاسلامی استیضاح شود، مرتضوی در سمت خود می‌ماند و شاید سمت بالاتری بگیرد، آیا باز هم به این استیضاح اصرار دارید؟» که او پاسخ داد: فکر نمی‌کنم اگر رییس‌جمهور حرف‌هایی را که استیضاح‌کنندگان از تریبون مجلس در خصوص مرتضوی می‌زنند، بشنود، دیگر اصراری به ماندن وی در مسوولیت‌های فعلی داشته باشد.

منتفی شدن استیضاح در گرو کناره‌گیری مرتضوی

پرویز سروری یکی دیگر از طراحان استیضاح وزیر کار گفت که در صورت کناره‌گیری سعید مرتضوی از ریاست صندوق تامین اجتماعی، استیضاح وزیر کار عملا منتفی خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: اگر مرتضوی رای حکمیت را نپذیرد، مجبور به انجام استیضاح هستیم که قطعا به نفع مرتضوی نخواهد بود. سروری افزود: ‌در حال حاضر اقدامات لازم برای انجام استیضاح صورت گرفته و تیم استیضاح‌کننده هم تقسیم کار کرده و مشخص است نطق هر کس به چه صورت خواهد بود اما ما امیدواریم آقای مرتضوی با تصمیم درستی که اتخاذ می‌کند مانع از برگزاری این استیضاح شود تا موضوع با کمترین هزینه به نتیجه برسد.

توصیه به رییس‌جمهور برای عدم حضور در جلسه

یک عضو هیات‌رییسه مجلس با تاکید بر پابرجا بودن استیضاح وزیر کار، گفت: حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح به نفع وزیر کار تمام نخواهد شد.

امیدوار رضایی میرقائد در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با بیان اینکه شیخ‌الاسلامی وزیری است که مجلس رضایت نسبی ازعملکرد وی دارد، گفت: از آنجایی که بسیاری از نمایندگان وضعیت کاری وی را مثبت ارزیابی می‌کنند، بنابراین نحوه دفاع وی از خود و همچنین نحوه دفاع رییس‌جمهور از وزیرش در رای شیخ‌الاسلامی تاثیرگذار خواهد بود. وی درباره حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح شیخ‌الاسلامی، گفت: براساس اطلاعات هیات‌رییسه مجلس، رییس‌جمهور در جلسه استیضاح شیخ‌الاسلامی شرکت می‌کند. این در حالی است که بسیاری از نمایندگان معتقد هستند حضور رییس‌جمهور به نفع شیخ‌الاسلامی تمام نمی‌شود و بهتر است که وی امروز به مجلس نیاید. عضو هیات رییسه مجلس، با بیان اینکه شنیده‌ها از دولت حاکی است که رییس جمهور خود را برای حضور در جلسه استیضاح شیخ‌الاسلامی آماده کرده است، اظهار کرد: امیدواریم رییس جمهور در صورت حضور در نشست علنی امروز از وزیر و نه از انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، دفاع کند.