انتقاد دوباره از سوءاستفاده در واردات

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی به محلی تبدیل شد تا محمود احمدی‌نژاد برای بار دوم و این بار از این پلیس بخواهد تا اجازه سوءاستفاده در خصوص ورود کالا را به «هیچ کس و تحت هیچ عنوانی» ندهد و کنترل ها را سخت بگیرد. رییس جمهور که در هفدهمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی سخن می‌گفت از جمله مهم‌ترین وظایف نیروی انتظامی را مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا برشمرده و خطاب به این نیرو گفت: «من متواضعانه از برادرانمان در نیروی انتظامی می‌خواهم که کنترل‌ها را سخت بگیرند و اجازه سو‌ء استفاده در خصوص ورود کالا را به هیچ کس ندهند.»

این درخواست احمدی‌نژاد از نیروی انتظامی و تاکیدش به این نیرو مبنی بر اینکه «کارها باید قانونی باشد و اگر کسی هم می‌خواهد کالایی را وارد کند باید براساس قوانین و مقررات کشور عمل کند» در شرایطی دوباره از سوی رییس‌جمهور مطرح می شود که وی سال گذشته برای اولین‌بار پرونده «وجود مرزها و اسکله‌های غیر قانونی در واردات» را از تریبونی رسمی باز کرده بود. اظهاراتی که تا پیش از آن مسبوق به سابقه نبود و سخنی از اینکه اسکله غیرمجاز و وابسته به دستگاه و وزارتخانه‌ای وجود دارد، نشده بود. به ویژه آنکه مقام‌های مسوول هم همواره وجود اسکله غیرمجاز را انکار می‌کردند و تاکید داشتند که همه اسکله‌های تجاری زیر نظر گمرک هستند.

احمدی‌نژاد اما در تیر ماه سال گذشته و در همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که «باید همه مرزهای غیرقانونی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسته شود و هیچ کس نباید برای ورود کالای غیرقانونی مصونیت داشته باشد.» او همچنین متذکر شده بود که «بخش قابل توجهی از میزان کالاهای قاچاق از ‌مرزهای رسمی وارد کشور می‌شود». وی یکی از علل گسترش قاچاق را «اتصال این شبکه‌ها به صاحبان قدرت و نفوذ» دانسته وگفته بود: «هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله خارج از قوانین گمرک داشته باشد.» محمود احمدی‌نژاد در همان همایش تاکید کرده بود که «دستگاه‌های دولتی حتی اگر می خواهند کالاهای با اهمیت و حساس را وارد کشور کنند می‌توانند این کار را به صورت قانونی و ثبت شده انجام دهند.»

این اظهارات اما بلافاصله با واکنش‌هایی از سوی برخی مقام‌های رسمی مواجه شد؛ هرچند که این پاسخ ها مستقیما خطاب به محمود احمدی‌نژاد نبود، اما تلویحا همان اظهارات را نشانه رفته بود و عمدتا جنبه تکذیب داشت.

با این حال احمدی‌نژاد در آذرماه سال گذشته نیز در نشستی در آستانه اولین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بار دیگر بر ضرورت توجه به اصلاح قوانین مربوط به گمرک اشاره کرده و بحث ورود غیرقانونی کالا را مورد توجه قرار داد. او در آن همایش با انتقاد از «نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی» گفت که «با توجه به حجم تبادل کالا در مرزهای گمرکی کشور ممکن است در بخش کنترل کالا اشتباهاتی به وجود آید یا عده‌ای به عنوان واردات کالایی خاص، کالاهای غیرضروری وارد کشور کنند که باید به دقت این‌گونه موارد کنترل شود. البته امیدوارم این‌گونه افراد هم این دست اقدامات خود را کنار بگذارند؛ چراکه دور زدن و تخلف از قانون در حقیقت برداشتن از جیب ملت بوده و کار درستی نیست.»

احمدی‌نژاد این بار در سال جدید به جمع فرماندهان نیروی انتظامی رفت و بار دیگر از قاچاق کالا و ارز حرف زد و این بار از نیروی انتظامی خواست که جلوی اجازه سوءاستفاده برای ورود کالای غیرقانونی را به هیچ کس و تحت هیچ عنوانی ندهد. او این سخنان را با توجه به ضرورت نگاه به تولید ملی مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۱ با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: اگر بنا است تولید ملی را افزایش دهیم و با توطئه‌های دشمن برخورد کنیم و در اقتصاد کشور جهش رخ دهد پیش‌نیاز آن گسترش و تقویت امنیت است و بار اصلی در این زمینه بر دوش شما است.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت وظایف نیروی انتظامی از جمله در مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا به داخل کشور گفت: نیروی انتظامی با تدابیر و اقداماتی که انجام می‌دهد نباید اجازه سوءاستفاده در خصوص ورود کالا را به کسی بدهد. احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت امنیت تولید و جلوگیری از تردد غیرقانونی کالا به داخل کشور گفت: من برادرانه و متواضعانه از بردارانمان در نیروی انتظامی می‌خواهم که کنترل‌ها را سخت بگیرند و اجازه سو‌ء استفاده در خصوص ورود کالا را به هیچ کس و تحت هیچ عنوانی ندهند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی نماینده ملت است و ما شاهد بودیم که در جاهایی بسیار خوب برخورد کرد، گفت: حمایت از سرمایه و تولید ملی مستلزم این است که کارها قانونی باشد و اگر کسی هم می‌خواهد کالایی را وارد کند، باید براساس قوانین و مقررات کشور عمل کند و اقدام به فعالیت در این زمینه کند.

وی همچنین با اشاره به موفقیت کشور در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و با اشاره به حضور آنها در اطراف ما گفت: آنها برای هواخوری در اطراف ما خیمه نزدند. توطئه و طراحی می‌کنند و برای مقابله با این توطئه‌ها و طراحی‌ها باید با روحیه انقلابی و آرمانی و اخلاص فعالیت کنید، همان‌طور که تاکنون این‌گونه بوده است.