خبرگزاری آکی ایتالیا به نقل از یک منبع وزارت خارجه ایران اعلام کرد که رم در صورت تمایل می‌تواند نقش اصلی را در میانجی‌گری بین ایران و غرب ایفا کند. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایتالیا به نقل از یک منبع وزارت خارجه ایران گزارش داد که تهران به ترکیه اعتمادی ندارد و اگر رم تمایل داشته باشد می‌تواند نقش میانجی‌ را بین ایران و غرب ایفا کند.

این منبع که اشاره‌ای به هویت آن نشده است، افزود: ایتالیا در قبال آمریکا و انگلیس کاملا بی‌طرف است. این اطمینان وجود دارد که اگر رم اراده بکند می‌تواند در چنین وضعیت بین‌المللی نقش اصلی را در بهبود روابط با آمریکا ایفا کند و در وزارت خارجه ایران نیز برخی مسوولان ترجیح می‌دهند که به جای ترکیه، ایتالیا نقش میانجی با غرب را ایفا کند. وی همچنین تصریح کرد که بازگشت به روابط عادی دیپلماتیک با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اهداف دولت است، اما در اصول سیاست خارجی رهنمودهای مقام معظم رهبری رعایت

می‌شود.

به گزارش این خبرگزاری ایتالیایی، این منبع همچنین گفت که اگر این خواسته‌ها محقق نشود در آن صورت ایران صادرات نفتی خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا را متوقف کرده و صادرات خود به چین را افزایش خواهد داد.